Naar NoordIJsland met zeehonden&walvissen onderweg - Reisverslag uit Blönduós, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Naar NoordIJsland met zeehonden&walvissen onderweg - Reisverslag uit Blönduós, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Naar NoordIJsland met zeehonden&walvissen onderweg

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

15 September 2012 | IJsland, Blönduós

Dag 15
De wekker gezet vanochtend omdat we een lange rit te gaan hebben. Gezellig met de NL- ers ontbeten. Er was verder ook niemand. Heerlijk rustig. Om half 10 gingen we weer om the road. Helaas miezerde het nog steeds of alweer eigenlijks...Gisteravond was het droog.  Daar zijn we nu toch eigenlijks best wel flauw van want je kan hierdoor helemaal niet mooi ver kijken wat hier juist zo mooi is! In Isafjordur even een vers brood gescoord bij de bakker en toen de 'nieuwe' kant op. Weg 61 spectaculair slingerend over en langs de fjorden.  Hartstikke mooie route! Bij de baai van Skotufjotdur stond er ineens een bordje langs de weg met seals. Dus Lisette zo van hè zeehonden..maar ze reed gewoon door dus ik zo van, zul je dan niet even stoppen? Toen we dus gestopt waren en we keken in het water en naar kleine eilandjes naast ons lagen daar inderdaad zeehonden te chillen. Vet grappig om te zien, sommigen gingen ook even zwemmen en zag je zo lekker spartelen. Op dat punt stond ook een tafel met een gastenboek, verrekijkers  en potjes blueberrie jam in een box kop. Die verrekijker dus even geleend ookal heb ik er zelf ook eentje mee maar dat is een kleine. Kon je ze toch even wat beter zien. Ik heb ook een potje jam gekocht. Toen zegt Lisette in ene weer huh walvissen die spuiten toch?? Ik zie iets spuiten! Wat?! Wauwww dat is een walvis dan! En ja hoor we zagen het vaker en we hebben een rug en een staart gespot! Zo gaaf, daar in ons upje, helemaal te mooi. We schatten op 2 walvissen in ieder geval, die wat aan het spelen waren. Omdat we in een fjord reden, rijd je aan beide kanten van het water er langs dus toen we weer verder gereden waren en de bocht genomen hadden zagen we ze op dezelfde hoogte nog een keer. Heel leuk! Na dit avontuur weer rustig verder gereden. De weg is deze kant op prima, mooi geasfalteerd soms even wat mindere kwaliteit maar goed te doen. Op een gegeven moment een stuk door de woeste binnenlanden waar we de bergen even over moesten steken. Dat ging weer mooi omhoog en naar beneden. Je zag de sneeuw daar nog goed liggen aan de kant van de weg maar de weg was schoon.  Hierna hadden we ineens een kudde schapen voor onze neus en vormde zich er een kleine 'file' met auto's omdat we hier voor moesten wachten. Die schapen lopen echt overal en nergens dus is dat echt een hels karwei om ze allemaal bij elkaar te krijgen. Die auto's voor ons hoorde er ook nog eens bij want we hebben wel 16 mensen geteld die daar liepen op de heuvel om die schapen de goede kant op te krijgen. Ze waren ook met een brommer en een quad. Het was lekker chaos maar zeker vermakelijk om naar te kijken. Nou weer een leuke onderbreking. We hadden ook nog weer een stuk onverharde weg maar dat lag er wel goed bij. Op een gegeven moment zijn we rond half 2 gestopt voor te lunchen anders blijf je maar rijden en we hadden wel trek. We zaten op een punt aan het water met zicht op de Noordelijke IJszee. Het stonk daar ook behoorlijk naar het zoute water en daar ligt aan de kust heel veel hout. Boomstammen in allerlei soorten en maten. Na de laatste fjord Hrutafjordur kwamen we uit op de 1, de Ring. Daar was die eindelijk weer. Mooie brede weg voor ons. In het Vididalur gebied moesten we afslag 715 hebben. Dan ben je net Laugarbakki voorbij. Allemaal heel kleine dorpjes. Blonduos is hier 45 km vandaan maar dat is de plaats die de waarbenjij.nu wel herkend, vandaar dat ik die ingevoerd heb. We zitten daar 45 km schuin naar links omlaag vanaf in Vidigerdi. We slapen vannacht namelijk echt in de middle of nowhere bij de Daeli Farm, a holiday farm. We waren deze weg eerst uitgereden omdat ik ontdekt had dat er een mooie kloof met waterval moesten zitten. Nu gaat dit wel eens vaker mis ;-) maar warempel kwam het dit keer in 1 x goed! We stonden bij de Kolugljufur kloof met de Kolufoss!! Tadaaaa! Best een leuke combinatie om te zien.  Het water stortte  zich daar heftig naar beneden in verschillende niveau's in de kloof.  Dit was echt wel even een kijkje waard, we vonden nog een gastenboek in een soort van brievenbus in een plastic mapje, dus onze krabbel even achter gelaten. Hierna stukje terug gereden en naar onze overnachtingsplek gereden. Het was er lekker rustig. We zitten in een farm house met 2 andere slaapkamers. Boven is de keuken en woonkamer. Een hartstikke leuk, cosy little house (-: We konden ook een warme maaltijd bestellen voor de avond, en voor de verandering haha doen we weer eens vis! Dit keer een zalm. Komt vast goed. Hierna even gechillt op onze kamer in ons huis. De wifi is alleen in het hoofdhuis dus gaan we daar even zitten daarvoor. Mijn verhaal van de dag even getypt en om half 8 zijn we gaan eten. Het was een super lekkere zalm hier uit de rivier vlakbij geplukt! Met een salade en aardappels. Lekker. We zaten weer helemaal alleen in het restaurant, volgens mij zijn wij tot nu toe de enigste hier.
We slapen hier 1 nachtje en dan gaan we morgen weer verder voor zo'n dik 300 km. Vandaag hebben we rond de 385 km gereden.  Ik kwam er al weer achter dat hier in het noorden ook zo veel te doen is...We gaan ons richten op  het Myvatngebied met nog wat plaatsen waar we toch langs komen en super mooie watervallen in de omgeving in eerste instantie. Het is ook afhankelijk van het weer en dergelijke. Het regent nu heel regelmatig maar er is gelukkig weinig wind en het sneeuwt tenminste niet! We gaan het allemaal zien.We realiseerden ons dat we vandaag over precies een week 's avonds weer in NL zijn!  Time flies when you're having fun! Er zijn al weer 2 week voorbij gevlogen. We blijven volop genieten. Xx
PS super leuk Fokko & Marijke dat jullie mijn stukjes zo leuk vinden. Ik vind het fijn om het allemaal op te schrijven anders weet je echt niet meer wat je allemaal gedaan hebt en zo kan iedereen die dat leuk vindt mee genieten! Alleen is het jammer dat ik op de IPad geen foto's kan uploaden maar dat doe ik dan wel later terug in NL. Ik heb er in ieder geval genoeg!