Dag 6 in avontuurlijk IJsland - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Dag 6 in avontuurlijk IJsland - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Dag 6 in avontuurlijk IJsland

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

07 September 2012 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Gisteren lekker vroeg ons mandje ingegaan omdat we er helemaal klaar mee waren en er vandaag een pittig dagje op het programma staat.  We hadden na ons raam probleem een nieuwe kamer gekregen waar het raam wel van open kon dus hier waren we erg blij mee. Goede service van onze gastheer!Ook  nog even gezellig met 'nieuwe' NL-ers gekletst die in omgekeerde volgorde reizen en tevens met het vliegtuig zijn gekomen. Altijd wel even leuk om ervaringen uit te wisselen. We hadden gisteren trouwens nog even de tank vol gegooid en kwamen toen tot de ontdekking dat de diesel hier gewoon 4 (kronen) cent duurder is dan benzine per liter..nou lekker dan. Maar goed we rijden gelukkig wel heel zuinig omdat de maximale snelheid 90 km/u is op de best begaanbare (snel) wegen en de Scoda lekker zuinig is van zich zelf. De Scoda is echt een populaire auto hier trouwens , je ziet hem hier echt veel op de weg en verder komen we echt weinig auto's tegen dus valt het ons echt op! Veel  IJslanders zelf hebben ook van die super dikke landrover achtige bakken die erg hoog op de wielen staan en tevens dikkere banden hebben. Nou volgens ons rijden wij in ieder geval in een IJsland proof car!  ;-)
Toen we wakker werden rond half 8 was de rust weder gekeerd. Het ging gisteravond namelijk weer flink te keer met wind(stoten) en (slag)regens tegen het raam. Maar de wind was afgezwakt en het zonnetje probeerde het weer..dus wie weet..maar wisselvalligheid is troef op IJsland dus we gaan het wel zien vandaag.
Rond 10.00u zijn we weggereden nadat we alles weer in de auto hadden gestopt. We nemen aldoor een rugzak met kleren & dingen mee zodat we onze zware tas(en) niet aldoor hoeven te tillen bij elk hotel. Als je wat vergeten bent kun je zo even heen en weer lopen aangezien de hotels hier erg klein zijn en je pal voor de deur kunt parkeren. Ideaal.  We hadden even bij de de plaatselijke super een brood gescoord en wat yoghurt en hierna konden we  echt op pad. Het weer was echt prachtig! Strak blauwe lucht en een heerlijke zon. Wauuw zo hoort het te zijn op IJsland.
Rond  12.00u  arriveerden we in Skaftafell, waar we eerst even in de auto 'geluncht' hebben. Ik heb me daarna even gemeld bij de Icelandic Mountain Guides office waar we onze in totaal 4 uur durende glacier walk geboekt hebben. Alles was goed gegaan na de telefonische reservering en we konden ons om 12.45u melden. We kregen toen een set 'ijslopers' aangemeten, een helm en een tuigje aan ( om te zekeren). We waren met een groep  van 9 personen en 2 gidsen.  Een heel internationale groep met Duitsers, Noren, een Indiër en 2 dutchies. We gingen in een busje naar de voet van de gletsjertong Svinafellsjokull. Dit is een uitloper van de grootste ijskap van Europa, de Vatnajokull ( en tevens nationaal park) waar we begonnen met lopen. Eerst over steen, we moesten ook flink afdalen, klimmen en klauteren m.b.v. touwen om bij het ijs te komen. Bij het ijs hebben we onze 'ijslopers' aangetrokken en toen kon het feest beginnen. We gingen eerst wat oefenen met op de juiste wijze lopen op die dingen maar dat ging ons al snel prima af. Eerst is het wat vreemd en even wennen maar gewoon hard stampen helpt al goed om stevig te staan. Stukje voor stukje gingen we verder de gletsjer op. Op een gegeven moment moesten we over een richel dus toen werden we gezekerd om daar veilig over heen te komen. Daarna kwamen we bovenop de gletsjer en hebben we hier wat rondgelopen en uitleg gehad over hoe het ontstaan is en werkt.. Heel aparte gewaarwording maar echt super gaaf deze magische witte wonderwereld! Een lifetime herinnering, helemaal te gek! We zijn in totaal 3 uur op het ijs geweest en waren rond 17.00u weer terug. Hierna nog ff gebruikt gemaakt van de gratis wifi. Altijd handig& leuk! Toen richting Kirkjubeajarklaustur gereden wat nog rond de 50km was. Een paar kilometer hierbuiten lag onze nieuwe overnachtingsadres in the middle of nowhere. We zitten in een piepklein blokhutje van het hunkubakar guesthouse en naast een boerderij. Dus ik voel me hier wel thuis.;-) We konden hier wel een hapje eten dus dat lekker gedaan. Ook hier hebben ze wifi dus kan ik dit mooi posten. We hebben een super mooie dag gehad, die veel goed gemaakt heeft van gisteren (-: en we kunnen vast heerlijk slapen van zoveel frisse en zonnige buitenlucht!