Via de Blue Lagoon naar Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Via de Blue Lagoon naar Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Via de Blue Lagoon naar Reykjavik

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

11 September 2012 | IJsland, Reykjavik

Dag 10
Ik werd al vroeg wakker van de nog steeds ontzettende harde wind en dat ik natuurlijk weer es naar de wc moest...daarna langzaam weer in gang geschoten voor weer een nieuwe dag. Het was erg koud buiten mede door de harde wind, de thermometer van onze Skoda vriend gaf 4 graden aan..brr. We zijn eerst nog even een kijkje bij de Geothermische Garden van Hveragerdi gaan nemen. Hier waren nog wat bronnen en hun oorsprong te zien en een lekkere warme kas met allerlei groenten zoals tomaat en banaan! Hveragerdi is namelijk de enige stad in Europa met een actief hoge temperatuur geothermaal gebied . Best bijzonder dus. Hierna hebben we nog even een vers brood gescoord bij de bakker en zijn we doorgereden de 'stad' uit naar beneden, om langs de kust onze weg te vervolgen richting IJslands Zuidwestpunt, het schiereiland Reyjanes. Het was weer heerlijk uitgestorven op de weg...De omgeving is vrijwel geheel bedekt met kale lavavelden.  Bij Krysuvik in de buurt, is er de hete bron van Seltun waar een doordringende zwavelgeur hangt die stinkt. (net als bij Geysir) hier borrelt, stoomt en bruist de hele omgeving van water met hot springs, modder poelen en enige kraters. Je moet echt op de paden blijven want je voelt de warmte / hitte van deze bronnen. Heel apart om daar tussendoor te lopen. Hierna doorgereden langs het handel- en visserij stadje Grindavik met als eindbestemming de Blue Lagoon. Dit is de belangrijkste en mooiste Spa van het land. De lagune ligt in een desolaat lavalandschap waaraan het helderblauwe water een vreemd kleuraccent toevoegd. De Blue Lagoon is ontstaan toen zeer heet zeewater van de Geothermische Krachtcentrale van Svartsengi zich verzamelde in de omringende lava. Men ontdekte dat het water huidaandoeningen genas en in de jaren 80 van de 20ste eeuw werd het zwembad geopend. De lagune wordt omringd door ruwe, zwarte lava formaties, die hoog opgestapeld langs de randen het ijsblauwe water inperken. Het water is 37c graden, echt zo lekker warm! Bij de bronnen was het water echt super warm, dat was met de 3 graden buiten natuurlijk helemaal lekker. Je kon zelf een 'modder' masker  opdoen, die je 5-10 minuten kon laten inwerken en dan afspoelen. Voor de 30 (!) euro entree moest je dit dan ook maar gebruiken...voelde ook wel lekker aan. Verder heb je nog stoombad, sauna en massagedouche. Het ziet er van binnen allemaal luxe  en ruim opgezet uit. Het was gelukkig niet super druk maar er zijn altijd wel mensen aanwezig. Bussen vol worden er gedropt aan het begin of einde van hun reis, aangezien het dichtbij het Kevlavik vliegveld ligt. Na anderhalf uur poedelen was ons vel genoeg geweekt  en hielden we het voor gezien. Nadat we weer in de kleren zaten ging de reis verder naar Reykjavik. Het werd nu echt druk op de weg en we kregen zelfs een stuk 4 baans weg. We  zagen politie rijden ( voor de 2e keer pas). Ik heb als Tom Tom ons zo naar onze nieuwe slaapplaats geleid ; Guesthouse Sunna. We zitten echt down town schuin tegenover de Hallgrimskirkja, de 73m hoge kerk en tevens de grootste van IJsland. Hij lijkt op een vulkanische formatie door zijn zeshoekige pilaren. We zitten hiermee op steenworp afstand van de winkels, restaurants en dergelijke, helemaal te gek. Het is ook weer netjes, schoon en wifi aanwezig, ideaal. Toen we weer geïnstalleerd waren, de stad in gegaan om een hapje te eten. We kwamen uit bij Café Paris, hadden we in de gids zien staan en is een populaire ontmoetingsplaats voor zowel IJslanders als toeristen. Het zag er leuk en gezellig uit en het eten was wel goed betaalbaar. Hier een lekkere groene pasta gegeten ( met groenten) en een lekker toetje ( hadden we wel verdiend na deze dag). Hierna weer terug gelopen. Ideaal zo'n after dinner walk en even geskypet met Daan, die op de boerderij zat. Dat was even super gezellig. Toen even de dag getypt en lekker gaan slapen. Erg moe van de kou, de wind en de Blue Lagoon met z 'n extreme temperaturen. Maar heerlijk dagje gehad! Living the beautiful life!! Daaggg