Op naar The capital of Hot Springs and flowers - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Op naar The capital of Hot Springs and flowers - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Op naar The capital of Hot Springs and flowers

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

08 September 2012 | IJsland, Hveragerði

Dag 8
Vanochtend rustig opgestaan, ontbeten en ingepakt hierna met de auto naar Fjadrargljufur gereden, een kilometer verder dan ons guesthouse. Dit is prachtige 2 miljoen jaar oude kloof. Hierna de ringweg vervolgd richting het westen. We gaan op naar Hveragerdi waar we vannacht gaan slapen.  We reden na Kirkjubeajarklauster ( wat vertaald kerk, boerderij, klooster inhoud trouwens! Lijkt er wel een beetje op niet!?) in een uniek landschap van met mos begroeide lavavlakte Eldhaun. Dit lijkt op allerlei groene stenen en in allerlei soorten en maten op een gestapeld. Vervolgens dook de de gletsjer Myrdalsjokull op met zijn ruggen. Op een gegeven moment kwamen we het dorpje Vik tegen. Hier hebben we gekeken bij het zwarte ( door lava) zandstrand, heel apart om zo te zien. Dit punt Reynisfjall bij de kliffen broeden veel vogels. Even verderop kwamen we bij Dyrholaey, een indrukwekkende kaap van 100m hoog die in zee uitsteekt. We zijn hier door de harde en joude wind niet opgegaan, maar hebben het vanaf beneden bekeken. Vanaf hier had je ook al een mooi uitzicht op de kliffen en het strand met de Atlantische oceaan. Hierna werd de kuststrook smaller en zagen we weer steile bergwanden met daarboven twee grote gletsjers, de Eyjafallajokull en de Myrdalsjokull. De Eyjafalla vulkaan onder de gletsjer zorgde in 2010 voor de gaswolk die het vliegverkeer stil legde in heel Europa. Je kon daar verder niets specifieks zien. Ze hebben alleen een informatiecentrum gebouwd over de uitbraak. De vulkanen worden allemaal voortdurend in de gaten gehouden want gemiddeld 1x in de 10 jaar is er ergens een uitbarsting. De natuur herstelt zich heel snel weer.  Dit waren de laatste twee gletsjers voor nu.  Hierna kwamen we bij Skogar, een piep klein dorpje met enkele boerderijen, 2 hotels en wat andere huizen. Skogar heeft een letterlijk en figuurlijke grote bijzienswaardigheid, de Skogafoss, een waterval met een vrije val van 60 meter hoogte! Helemaal geweldig om te zien.  Je kon er helemaal naartoe lopen zowel onder als boven, dus hem even goed op de plaat vastgelegd. Nog een stuk verderop aan de ringweg had je nog een waterval, de Seljalandfoss. Deze was ook flink hoog en als extra kon je hier achterlangs lopen. Dit was ook erg gaaf, omdat je dan letterlijk en figuurlijk om de waterval heen bent gelopen! Hierachter richting Thorsmork kun je heel mooi off road rijden een beschermd natuurgebied in, maar helaas was dat voor ons nu niet mogelijk..wekunnen nu eenmaal niet alles zien en we hebben daar nietige juiste auto voor. Hierna belanden we wat meer in de bewoonde wereld. Het werd drukker op de weg met auto's en je ziet her en daar meer bewoning. We kwamen langs Hvolsvoller, bekend door een IJslandse sage Njals Saga die zich hier afspeelde.Je kon bij een saga centrum alles te weten komen over de Vikingtijd maar dat vonden wij wel prima. Het viel ons op dat dit de eerste stad / dorp was met stoplichten en 'drukte' op straat! Na nog een stadje Selfoss ,kwamen we in Hveragerdi waar we eerst even onze tank hebben volgegooid. Nou dat had wat voeten in aarde. We hadden namelijk een kortingskaart gekregen voor een bepaalde soort station. Maar dat lukte ons voor geen kant dus maar 'duur' getankt bij een ander tankstation. Gelukkig zaten ze tegenover elkaar;-) toen we de tank weer vol hadden het  frumskogar guesthouse opgezocht. Dit ging zomaar in 1x goed. Het ziet er weer netjes uit en we hebben zelfs een hottube erbij. (kunnen alle gasten gebruik van maken). Wat wil je ook als je in de the capital of Hot Springs en flowers bent. Ze kweken hier namelijk bloemen en groenten m.b.v. geothermische warmte. Gelukkig ook weer wifi! Dus heerlijk even geskypet met lief vriendinnetje Marieke en hierna met Daan bijgekletst. Daarna hebben we de auto gepakt en even wat eten opgezocht. We kwamen uit bij een pizzeria restaurant met diverse dingen maar wij hebben samen een super size pizza gedeeld. Die kregen we nu mooi op, op deze manier. Verder prima tent, lekker rustig, wat ik eigenlijk wel grappig vond op een zaterdagavond. Op een gegeven moment kwam er wel een groep meiden binnen, die hadden gesport maar die gingen in een andere ruimte zitten en waren zo weer weg. Nou goed prima. Hierna weer naar ons guesthouse gegaan en even lekker een douche genomen en daarna was het wel weer tijd om lekker op bed te liggen. We hebben hier helaas ook niet echt zitgelegenheid op de kamer dus kom je al snel op je bed uit ;-)
Morgen gaan we de gouden cirkel van IJsland bekijken. Het meest bezochte toeristengebied van IJsland met Laugervatn, een klein dorp aan het gelijknamige meer met warmwaterbronnen,  het historische  Thingveller, het geothermische  veld van Geysir en langs de gouden waterval Gullfoss.
Ik ga er nu al vast fijn van dromen!!