De eerste dagen op IJsland! - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu De eerste dagen op IJsland! - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op IJsland!

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

05 September 2012 | IJsland, Höfn

Dag 3 vervolg.
Rond 13.10 u waren we terug op de boot. Inmiddels was het weer watopgeknapt, het zonnetje kwam zelfs waterig wat door. Het voelde gelijk een stuk aangenamer in ieder geval. Rond 13.35 u vertrok de boot al! Waren we wel een beetje verbaasd over..we waren ook de laatsten die weer op de boot kwamen maar zagen de mensen nog wel voor ons lopen...Het zou wat geweest zijn..de auto onderweg naar IJsland en wij nog op de Faeroer..Haha! We hebben even gekeken op het dek naar het vertrek. De boot vaart naar boven tussen Eysturoy en Kalsoy langs. We hebben nog genoten van de machtige hoge kliffen met groen erop tijdens onze 'Hollandse' lunchhap die we kregen van het schip met een plekje aan het raam. De boot is aanzienlijk rustiger geworden..er zijn veel mensen gedropt. We zitten nu helemaal alleen in een hoekje van het restaurant met een lekkere bank, kunnen we fijn een beetje relaxen op de achterkant van het schip. We zagen de eilanden nog een dikke 2u naast ons, nu is het weer op naar de open Oceaan! De boot begint alweer lekker te schommelen.
Hieronder nog een paar keyfacts van de  Faeroer Islands:
De eilanden zijn een Scandinavisch land gelegen noordwest van Schotland en halverwege tussen IJsland en Noorwegen in. De originele bevolking stamt af van de Noorse Vikingen die naar de eilanden kwamen rond de jaren 850.  De eerste bezetting is gemaakt door de Ierse monniken rond het jaar 625. De oppervlakte is 1399km2. De hoofdstad is Torshavn met 20.000 inwoners. De gehele bevolking van de eilanden is net onder de 50.000 inwoners.  Het is een zelf regerend land binnen het Deense Koninkrijk met een eigen vlag. Ze spreken Faroese, van origine een oud Noorse taal.  De visserij is de belangrijkste industrie en ze hebben een moderne en goed georganiseerde infrastructuur. De eilanden staan in de top 5 van mooiste eilanden van National Geographic Traveler door hun speciale natuur. Ze worden gekarikaturiseerd als authentiek en onbedorven.  Het lijkt me zeker nog een keer wat om er rond te reizen. Als je in het hoogseizoen naar IJsland reist moet je verplicht 3 dagen op de eilanden blijven omdat de boot dan ondertussen heen en weer naar Bergen in Noorwegen vaart. Nu wilde dit niet omdat we na 9 uren aan wal weer vertrokken en je anders een week moet wachten voordat de boot terugkomt...
De verdere middag fijn wat rondgehangen etc. Het werd na mate het later werd alleen maar erger..Je kon echt geen stap meer normaal lopen en als je naar buiten keek zag je de ene keer geen horizon meer maar alleen maar lucht of alleen maar water....Rond 22.15 u maar wel naar beneden gegaan.

Dag 4
We hebben vannacht echt bijna geen oog dicht gedaan want je zat voor je gevoel echt in een grote achtbaan met alle bijbehorende G-krachten..Echt niet normaal meer! Daarnaast ook ontzettend veel herrie om de kop..dus werkelijk een topnacht gehad. Haha..Tsja wat wil je ook voor 38€ voor 3 nachten hè. Rond 05.00u na een reistijd van 66(!!) u (vanaf Hirtshals) werd ik wakker door het aanmeren aan IJsland...we zijn gearriveerd in het havenplaatsje Seydisfjordur aan de oostkust. Joepie!! Ik was kennelijk ergens tussendoor, gelukkig toch nog even in slaap gevallen. Maar geen haast geboden, we konden ons rustig nog even omdraaien aangezien we pas om 09.00u IJslandse tijd aan wal mogen. De IJslandse douane heeft dan pas tijd voor nieuwe toeristen  ;-) OnzeTsjechische roomies dachten daar echter anders over en jumpten vrijwel direct na het aanmeren hun bed uit, begonnen druk te doen en te pakken...Ik zo tegen Lisette; ze denken zeker dat dat voor Tsjechen niet geldt ofzo..Nou goed inmiddels klaarwakker natuurlijk maar nog even blijven liggen en later wel aan ons ochtendritueel begonnen. We kwamen IJslandse tijd om half 8 boven en ja hoor daar zaten onze Tsjechische vrienden lekker te hangen ;-) Er is hier wel enige twijfel over de locale tijd maar ik zei al volgens mij moet er gewoon nog een uur af en ik had dus gelijk! Nu kan ik mooi even weer bijkletsen hier dus dat scheelt. Het miezerregent en stormt  (weer) flink en vanochtend om 06.00u was het 6(!) graden. Je ziet de regen langsvliegen uit het raam..beetje jammer wel. Je ziet helaas ook weinig door de grauwe sluier die hier hangt. Maar we houden de moed erin hoor, het is gewoon erg wisselvallig weer wat hoort bij IJsland en voor de zon zijn we hier ook niet gekomen natuurlijk! Om 09.00u ging het autodek open en toen langzaam die kant op gegaan, we moesten keren in de boot en reden eruit zoals we er ook in gekomen zijn. Om 9.15 stonden we buiten op IJsland in hevige rukwinden  in de stromende regen te wachten voor de douane controle. Iedere auto moest 1 voor 1 een loods in voor een controle. We hadden een vriendelijke oude man die onze paspoorten bekeek en ons vroeg of we alcohol of sigaretten mee hadden, nee hoor en hoe veel kilo eten..Uuh kilootje of 4 / 5 denken we...nou dat was prima want we mochten 3 kilo per persoon. Wij zo aah ok...Verder wij een beetje lief glimlachen en er kwam tussendoor nog een speurhond over de voorstoelen van de auto heen gestuiterd, die waarschijnlijk opzoek was naar drugs ofzo. Toen keek de man nog even in de auto en zei die ok its all right en ging de deur open en waren wij vrij om IJsland in te trekken! Yesss!! We hebben namelijk echt onwijs mazzel gehad! Ik denk namelijk dat we wel minimaal 12 kilo aan eten en drinken in totaal mee hebben, als het niet meer is..hahaha waaronder krentenbollen, fruit, koek(jes) etc. We hadden immers toch de ruimte en IJsland is nog steeds geen goedkoop land.
Ok maar de roadtrip ging beginnen! Eerst richting Egilsstadir om vandaar uit naar het zuiden te kunnen rijden door het mooie berggebied van de Skagafell naar Reydarfjordur. Hierna slingerend langs de mooie fjordenkust gereden van Oost IJsland; langgerekte zeearmen, ooit door gletsjers uitgeslepen in de bergmassieven. Geweldig om pal naast deze hoge kliffen te rijden en de prachtige uitzichten die je hebt aan alle kanten. Heel indrukwekkend. Af en toe heb je dan nog een stuk onverharde weg in de vorm van een gravelroad. Richting Hofn verruilden we de fjordenkust voor uitgestrekte spoelvlaktes met landinwaarts hoog oprijzende bergen. Na ongeveer dik 385km  kwamen we aan in het vissers-en havenplaatsje Hofn  ( de naam betekent haven en spreek je uit als Hub) waar ons eerste hotel zou zijn. Gelukkig konden we het gelijk vinden met de routebeschrijving die we hadden. Helemaal aan het einde bij de zee, prima plekje! Het grappige was dat de zon scheen hier!! Het laatste stuk begon het al flink op te klaren maar nu scheen de zon volop en de lucht werd strakblauw. Bijna ongelooflijk na het ongelooflijke baggerweer van vanochtend maar erg welkom. Het is hier voor je gevoel echt koud omdat we in NL nog rond de 20 graden gewent zijn en hier is het al heel wat als die de 15 haalt. Vanochtend in de regen en storm was het als diepte punt 0,5graad! Nou dat is brrrr hoor.
Na het inchecken het dorp beetje verkend, wat gewandeld en even gekletst met NL-ers die morgen weer naar huis gaan met de boot. Ze zijn er dus toch! Andere NL-ers,  zo is het ook wel even  leuk om ze tegen te komen en even te kletsen. Ik dacht de wifi geregeld te hebben maar helaas gaat er iets fout met het IP adres dus dan heb je helaas niets aan een mooie usersname en password haha. Hopelijk kan ik het morgen fixen of even ergens anders mijn verhaal posten. Dan zijn jullie even weer bij daar. We gaan lekker vroeg slapen want mooie plannen gemaakt voor morgen en aardig kapot van weer een gebroken nacht en een lange autotrip..maar genieten dat is het hier zeker al na 1 dag!! Xx

Dag 5
We werden vanochtend wakker met hoofdpijn en een droge mond, we voelden ons allebei aardig brak. De verwarming op de kamer stond erg hoog en er kon geen raam open tot onze grote schrik. Er zit namelijk een slot op die wij  niet open kunnen krijgen. Wij beide als fervente open raam slapers vonden dit heel vervelend! We hebben een briefje neergelegd voor de schoonmaker of daar iets aan te doen is voor de komende nacht. We slapen hier namelijk nog een nachtje. De wind was gaan liggen deze ochtend en de zon probeerde het zelfs een beetje. Het zag er toch 180 graden beter uit dan gisteren! Rond 8.15u gingen we ontbijten in een super klein ontbijtzaaltje waar het echt proppen was..heel gezellig..ahum en we waren allebei niet de friste dus na een ultra klein ontbijtje snel weg gegaan. Rond 9.00u zaten we in de auto, we gingen verder richting het westen. Eerst gingen we op zoek naar een hoge waterval
 die verstopt zou zitten achter een boerderijtje, we hebben hem gevonden maar we vonden het beide weinig spectaculair..het begon ook nog es te regenen maar we gingen weer een stuk in de auto terug. ( eerst naar het verste punt gereden en toen weer richting 'huis'.)We kwamen toen uit bij Jokulsarlon, een uitgestrekt gletsjermeer aan de voet van Breidamerkurjokull. Een van de bekendste attracties van IJsland. Voortdurend brokkelen er stukken ijs van de gletsjer af die vervolgens in de vreemdste vormen en kleuren op het meer ronddrijven. Wij kwamen niet verder dan de kleur blauw omdat het inmiddels lekker grauw was door de regen. Gelukkig werd het nog wel weer droog en het was wel heel futuristisch om te zien! We hebben vrolijk wat rond gewandeld en natuurlijk het een en ander vastgelegd. Hierna reden we naar een plekje ; Hoffell, waar we naar de gletsjertong van Hoffellsjokull konden lopen vanaf een onverhard pad.. Helaas moesten we de auto op een gegeven moment al parkeren door een kruisende beek. Het moest toen nog rond de 3 km wandelen zijn maar we liepen en liepen maar en het begon  weer es dit keer hard te regenen....en inmiddels zagen we die hele gletsjertong niet meer....dus voortijdig omgekeerd want dit was helemaal niets op deze manier. Volgens Lisette een letterlijk en figuurlijk in het water gevallen trip..daar sluit ik me maar bij aan denk ik.. Hierna teruggereden naar Hofn. Hier rondgereden om een wifi te vinden aangezien die van ons het weigert in het hotel. We kwamen toen op de camping uit ( hoe heerlijk) en daar even snel het verhaal bijgewerkt en de boel op het net geslingerd. Conclusie van vandaag is dat al onze mooie plannen letterlijk en figuurlijk in het water gevallen zijn en daarbij wij zelf ook niet de beste dag hadden.... Maar goed we blijven lachen en het komt vast allemaal goed. Morgen hebben we weer een dag en gaan we vanaf  Skaftafell, dit is een nationaal park tussen de twee gletsjers Skeidarajokull en Skaftafellsjokul een gletsjer wandeling maken onder begeleiding! Dus dit moet goed gaan komen (-: Hierna rijden we door naar onze nieuwe overnachtingsadres bij Kirkjubeajarklaustur... Haha lekkere namen hebben ze hier hè ;-) nou wij gaan ff chillen en weer een beetje opwarmen. Volgens mij genieten jullie van lekker nazomer weer toch? Enjoy! Hier was het vandaag rond de 10 graden. Doeiii