Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Reykjavik

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

12 September 2012 | IJsland, Reykjavik

Dag 11
Ik werd wakker van het stadsverkeer, auto's die langs reden en mensen die praten op straat....Oohja we waren in Reykjavik, de 'stad' ..gelukkig hoorde ik geen storm meer langs het raam gieren en het was heel licht in de kamer wat zou moeten betekenen dat de zon scheen!! Ja hoor inderdaad de lucht was blauw en de zon scheen, mooie witte schapenwolken erbij, helemaal top! Na het ontbijt zijn we gaan wandelen. Vandaag een auto vrije dag. De Skoda zal wel denken waar blijven die meiden nu?? Haha..Het was gelukkig goed weer alleen de wind was er toch zeker nog wel, maar prima te doen met het zonnetje erbij en stukken beter dan gisteren. Eerst hebben we in de Hallgrimskirkja een kijkje genomen. Het duurde 40 jaar voor deze 73m hoge kerk, de grootste van IJsland was voltooid. Hij lijkt op een vulkanische formatie door zijn zeshoekige pilaren. Binnen is hij sober maar het orgel is bijzonder, het instrument telt 5000 pijpen. We hebben de lift naar boven genomen, naar de 8e verdieping om vanuit de toren over de gekleurde daken van Reykjavik te kijken. Het was mooi helder en zonnig dus konden we ver kijken. Hierna zijn we naar de Perlan gelopen ten zuiden van het centrum. Dat staat voor parel. Het is een koepel van spiegelglas op de berg Oskjuhlid. Dit is een prachtig gebouw met zes ronde waterreservoirs die in een toeristische attractie zijn veranderd. Je kon op het dak wederom geweldig  uitkijken over de omgeving. In het gebouw zit ook een kunst geiser, die om de paar minuten spuit. Na dit zijn we ten oosten van het centrum richting het Laugardalurpark en recreatiegebied gelopen. We kwamen toen het eerst het Hofdi tegen. Dit was oorspronkelijk  een witgepleisterd huis van het Franse consulaat uit 1909. Het is bekend omdat de Russische  en Amerikaanse presidenten, Michail Gorbatsjov en Ronald Reagan, hier in 1986 de Koude Oorlog beëindigden. Het is inderdaad alleen een wit houten huis met een plakkaat wat het is. Stelde weinig voor..haha. Daarna hebben we een kijkje genomen in het nationale sportcentrum van IJsland. Dat hebben ze daar goed voor elkaar hoor. Het sportcentrum is in 2006 herbouwd en zag er mooi uit. Hierna teruggelopen naar ons guesthouse en daar geluncht en bijgekomen van ons pittige wandeling. We hadden al heel wat kilometers afgelegd. Maar na een uurtje weer de stad in gegaan, de winkelstraat in, daar wat rondgelopen en gekeken in de oude haven waar knoepers van boten lagen. Hier dichtbij was het Volcano House, waar je alles over de aardbevingen te weten kon komen. Er werd een film gedraaid van de uitbarsting in 1973 en 2010 en de gevolgen, heel cool om te zien. Verder kon je stenen, as en lava in het echt zien. Heel interessant en leuk! Hierna hebben we restaurant gezocht om een hapje te eten. We kwamen uit bij bar- bistro Geysir, die hadden we in onze gids zien staan. Leek ons wel wat en zag er leuk uit. Hier dan ook lekker gegeten. Ik had een heerlijke roze vis, maar geen zalm, ik weet even niet meer hoe het heet. Haha, hier nog even kaarten geschreven en na het eten teruggelopen naar ons 'huis' en de kaarten gelijk even gepost. Conclusie van Reykjavik is, dat het eigenlijks gewoon een dorp is met veel te dure winkels. Verder wel grappig om er even een dagje in rond te lopen. Wij zijn beide niet zo van de musea, dus die hebben we ook niet bezocht, ookal schijnen er wel een paar goede te zijn. Thuis gedoucht, waarbij we er toch echt achter kwamen dat het warme water hier stinkt naar geyser omdat het verwarmd uit de grond komt. Daar zit letterlijk een geurtje aan..heel apart. Je kan het wel gewoon drinken en koud is er ook niets mee aan de hand alleen als het warm is...ruikt het heel vreemd. We hebben nog even de eerste aflevering van Boer zoekt vrouw gekeken op de laptop van Lisette en tussendoor schreef ik even mijn verhaal. Daarna lekker gaan slapen. Morgen gaan we weer on the road richting Stykkisholmur.

• 12 September 2012 - 15:07

Daniëlle:

Hey avonturiers, dat geurtje is zeker zwavel?! Heb je op bepaalde plekken in Canada ook (zoals bij de Appels). Het is niet schadelijk, maar ook niet heel fris ;-)