Week 11 Arubian Lifestyle……poco poco... - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Week 11 Arubian Lifestyle……poco poco... - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Week 11 Arubian Lifestyle……poco poco...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

17 December 2007 | Aruba, Oranjestad

Hallo lieve mensen!
Hier weer een berichtje van mijn 11e week op Aruba…Het was niet de meest enerverende week maar goed het is niet altijd feest, ook niet op Aruba..Haha, ook al had ik nog wel een feestje maar daarover later meer.
Ik zit op dit moment helemaal in de Arubian way of life..Ik ben af en toe helemaal niet vooruit te branden. Ik kom nog net op tijd op mijn werk ‘s ochtends maar dat is dan ook alles! Ik voel me de hele dag sloom en niet super fit en ik weet ook niet meer hoe ik er vanaf moet komen. Het Arubaanse ritme heeft me gepakt. Liep ik eerst nog met ferme pas door de winkelstraat nu slenter ik net als alle locals rustig door de straat. Het is zo grappig he..je doet er niets voor en aan maar het neemt gewoon bezit van je op een gegeven moment. Eerst erger je je aan al die slome mensen en nu ben je er zelf ook eentje geworden…Alleen als ik ben wezen sporten voel ik me nog even lekker fit…Dat is gelukkig nog wel fijn..maar verder poco poco dus.. Dat is rustig aan in het papiaments en zeggen de mensen hier regelmatig… Mmmm…daar zit wat in…Maar ik ga toch vol enthousiasme mijn blog typen hoor!:-)
Ik heb deze week op het werk mijn interviews afgerond! Ik ben in totaal op 55 interviews uitgekomen. Ik heb ze ook allemaal geturfd op 1 vragenlijst dus nu moet ik ze de aankomende week gaan verwerken op de computer. Het begint nu dus echt vorm te krijgen. Maandagavond hadden we een Hanze bijeenkomst bij huize Paradijs met de heren Paul Balt en Marius Bremmer. Ze kwamen zoals het echte Arubanen betreft fijn een uur later aankakken als de rest ;-) Maar goed, er werd gezellig gekletst onder het genot van een hapje en drankje met (bijna) alle 24 Hanze studenten die hier momenteel op Aruba verblijven. Lekker bijgekletst met menigeen.
Dinsdagochtend had ik een gesprek gehad met 3 diëtisten. Mevrouw Sonja Kappel, diëtiste van de overheid, Directie van Volksgezondheid en 2 diëtisten van de Jeugd Gezondheidszorg Iraida Thijzen en Louise Fun. Ik had deze afspraak maar zelf gefixt nadat ik het telefoonnummer van de dames had gekregen. Jammer genoeg had Clarita geen tijd om mee te gaan naar dit gesrpek. Ik ben even met de auto door Gino gebracht en heb een leuk gesprek gehad. Ik kwam er achter dat er nog heel veel leuke projecten lagen om mee bezig te kunnen gaan voor mij maar omdat er een gebrek aan communicatie is op Aruba heb ik aan het begin van mijn afstudeerperiode mijn opdracht zelf geformuleerd. Ik doe nu dan ook een heel leuke inventarisatie van de voedingsgewoonten van de kinderen in de kinderdagverblijven maar na mijn inventarisatie moet er wel een project of iets dergelijks opgestart worden om dit te continueren. En dat wordt waarschijnlijk het probleem dat dit waarschijnlijk helemaal niet gaat gebeuren. Erg jammer natuurlijk , want dan verdwijnt mijn interessante verslag straks achter een deurtje in de kast… Ik vond het wel jammer dat ik dit hoorde, want er lagen nog echt leuke dingen in ‘de kast’ waarmee ik zo verder had gekund. Dan had er een mooie samenwerking plaats kunnen vinden tussen het Wit Gele Kruis en de overheid.
Maar goed..ik ben hier mee bezig en dat maak ik af. Ik heb wat interessante verslagen gekregen die ik kan lezen ter verbreding van mijn opinie over voeding en kinderen op Aruba. En ze willen mij wel feedback gaan geven op mijn scriptie. Dit is altijd weer mooi meegenomen natuurlijk! Ik ben dus achteraf wel blij dat dit gesprek heeft plaats gevonden ook al was het in mijn ogen wel een beetje laat maar dat komt er van als je overal achteraan moet zonder enige hulp van je stagebegeleidster vanuit het WGK.
Op het werk wordt het per week rustiger. Vanaf volgende week is 50% op vakantie van het bedrijf en dan gelijk ook minimaal 2 week of zelfs 4!weken. Dat is hier heel gewoon tijdens de kerstperiode omdat er dan allemaal dingen moeten worden gedaan voor deze feestdagen en het wordt natuurlijk groots gevierd t.z.t.!
Donderdag was een heel aparte dag op het werk. Er waren heel weinig mensen aan het werk en op een gegeven moment waren Paulien en ik alleen met een nieuwe jonge vakantiewerker. Ineens stond er in ons kantoor een tjoller voor onze neus. Dat is op z’n Arubaans gewoon een zwerver. Nou wil ik helemaal niets verkeerd over de tjollers zeggen hier op Aruba. Ze zijn erg vriendelijk en ze groeten je altijd. Het WGK kantoor ligt tegen de wijk aan waar de meeste tjollers ‘wonen’. Dus vandaar dat ze wel eens vaker het kantoor binnen lopen bij problemen of iets dergelijks. Maar dit keer stond er dus een vrouwelijke tjoller in ons kantoor met een heel verhaal dat ze haar zus naar het ziekenhuis moest brengen, bla bla. Ik had wel door dat het kletskoek was maar krijg die vrouw maar es je kantoor uit op zo’n moment. Dus ik heb op een gegeven moment mijn portemonnee gepakt er 1 gulden 50 uitgehaald en gegeven, daarna zei ik daar is de deur en nu wegwezen….Ze stonk namelijk ook nog es een uur in de wind..dus ik was er lang klaar mee;-) Nou Paulien en ik keken elkaar eens even verbaasd aan, want wij hadden namelijk niet echt door dat we bijna alleen waren anders hadden we de deur op slot gedaan. De een was de deur nog niet uit of de volgende kwam alweer binnen met kerstversieringen of we die wilden kopen..nou vriendelijk bedankt meneer, maar wij hebben geen interesse hoor! Die ging toen ook vanzelf weer weg. We lagen natuurlijk helemaal dubbel. Het was echt onze dag!
Vrijdagavond hadden we van ons werk het kerstdiner. We moesten hier helemaal voor naar de Frenchman Pas. En daar de gele vlaggetjes volgen…Op een gegeven moment kwamen we best op een verlaten weggetje, ook heel donker..maar toch maar gewoon doorgereden en toen kwamen we uiteindelijk weer in de bewoonde wereld met een huis met een gele vlag. Gelukkig we waren er om 20.15 uur. Een nette tijd dachten wij, het was namelijk aanvang vanaf 20 uur en het diner zou om 20.30 uur geserveerd worden. Nou dat liep even iets anders. We waren gelukkig niet de eerste op het feest. Het zag er heel grappig uit. Het leek vanaf de buitenkant een gewoon woonhuis maar eenmaal binnen stonden bij een mooi zwembad met rotsen erachter aangelegd. Daar stonden voor allemaal stoelen en tafels. Vanaf dit moment druppelden de mensen binnen. Veel onbekenden voor ons omdat er ook veel uitvoerende werknemers waren. Wij zitten alleen op het hoofdkantoor met 8 andere mensen. Er waren een stuk of 40 mensen in totaal en de laatste mensen kwamen om 22.45 aan op het feest. Er werd toen eerst flink salsa gedanst en na een toespraak van de voorzitter van het hoofdbestuur en de uitreiking van glazen standaarden voor de werknemers die 25, 30 en zelfs 35 jaar in dienst waren werd om 22.40 uur het buffet geopend…Nou ik verging van de honger onderhand, we hadden inmiddels wel een drankje gehad maar er was een miscommunicatie met de catering geweest vandaar dat alles zo laat was gekomen. Het eten was lekker, echt Arubaans met veel vlees, (kip, ham & beef) saffraan rijst en een lekker salade ook met van alles erin. Het smaakte goed ondanks dat het zo laat was. Na het eten gingen de voetjes wederom van de vloer. Er werd flink salsa / merengue gedanst. Mooi hoor om te zien hoe sommige stellen echt heel mooi dansne! We hebben ook allebei nog even met onze baas geswingd. Ik op carnavals nummers, wat hier natuurlijk na de jaarwisseling losbarst. Hij had flink wat borrels op en liep dan ook erg vrolijk in de rondte te kijken. Hij vond het al lang mooi natuurlijk met z’n twee blonde Nederlandse stagiaires swingen. Hij had toch ook maar even bij ons aan tafel gegeten ;-)
Onwijs grappig allemaal. Dat kan hier allemaal op Aruba….Om 00.20 uur was de muziek in één keer afgelopen en toen begon iedereen gelijk op te ruimen. Alle stoelen en tafels gingen netjes aan de kant en op elkaar. Er kon nog eten mee worden genomen in doggy bags. Nou ik heb ook maar even wat van die lekkere salade meegenomen. Die lustte ik zondag nog wel een keertje. Daarna hebben we afscheid genomen en zijn we weer op Oranjestad aangegaan. Eenmaal thuis heb ik nog wat gerommeld op mijn kamer en was de rest lekker op stap maar ik vond het wel weer welletjes zo. Om 2.00 uur lag ik lekker in mijn bedje. Mijn roomie kwam om 4.30 uur nog een keertje thuis…
Jah mijn roomie, sinds afgelopen week woon ik dus samen met Janine op 1 kamer. We hebben 2 kamers. Een slaapkamer en keuken- woonkamer. Het gaat ondanks ons verschillende slaap- en werk ritme wel heel goed in één appartement. Het is ook wel gezellig om af en toe even lekker te kunnen kletsen. Het valt ons allebei 100% mee omdat we vooraf wisten dat we heel verschillend zijn maar met een beetje aanpassen wederzijds doen we het heel goed samen! De eerst week is nu al weer voorbij. De vriendinnen van Almar, Marinka en Gerben, Tineke zijn afgelopen dinsdagavond aangekomen. Het is nu erg druk op de Caya, we zijn momenteel met 10 mensen!
In het weekend heb ik niet veel bijzonders gedaan. Ik ben zaterdagmiddag nog wel naar het strand geweest maar het was bewolkt en ik had het gewoon fris… erg he.. omdat er wel een flinke wind staat voelt het dan gewoon fris aan. Dus ik had s avonds gewoon een snotneus… We hebben toen met z’n allen gebbqt op de Caya nadat een paar van ons, waaronder ik, boodschappen hadden gedaan bij de super grote supermarkt Ling & Sons. Echt mega, wat een grote winkel! Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het er kopen. De bbq was goed gelukt! We werden even gestoord door wederom een regenbui..
Het was de afgelopen week best wel prut weer. Zeer regelmatig toch wel een (heel dikke) regenbui. Als dat dan net ’s ochtends is als je naar je werk moet, is het echt een survivaltocht voor mij op een mijn werk te komen aangezien ik lopend ben. De ene Arubaan die scheurt namelijk gewoon heerlijk door de plassen heen en kijkt niet op of om of er iemand op de stoep loopt. Gelukkig rijd een ander normaal en neemt even wat gas terug bij een plas en het zien van een blonde meid ;-) Het is goed opletten geblazen en goed vooruit kijken na harde regen. De hele weg staat dan met een beetje geluk blank of er zijn onwijs grote plassen..Als je dan op kantoor bent aangekomen en je denkt veilig binnen te zijn moet je nog oppassen dat je niet in de gang alsnog onderuit gaat omdat het onwijs lekt in de gang met regen, dus dan staat die ook nog eens fijn blank. Gelukkig is het in onze kantoren wel droog! Ik heb momenteel de sleutel van de White Yellow Cross office omdat Sonja 4 weken met vakantie is. Zij is normaal altijd als eerste en enige aanwezig om 8 uur. Zij laat ons dan altijd binnen. Maar nu zij er niet is hebben wij haar sleutels gekregen voor deze periode anders weten we niet wanneer we naar binnen kunnen. Gino is gemiddeld genomen ook 2 van de 5 dagen op tijd aanwezig maar het is op dit moment dus handiger om zelf een sleutel te hebben. Stoer he!?
Oohja ik heb deze week een ticket en accommodatie geregeld voor een weekendje Bonaire. Na (hopelijk) een spectaculaire jaarwisseling op Aruba, je bent hier op 1 & 2 januari vrij, ga ik op vrijdag 4 januari naar Bonaire toe t/m zondagavond 6 januari. Ik ga tot op heden lekker alleen maar heel misschien gaat er nog wel iemand mee maar ik ga er niet vanuit omdat iedereen hier z’n geld op een andere manier besteed;-) Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en ga me daar alleen ook echt wel vermaken! Ik zal jullie nog jaloerser maken want van 17 t/m 21 januari heb ik een optie op een ticket naar Sint Maarten en ik wil dan ook een dagje hiervan naar Saba gaan. Dit lijkt me ook helemaal fantastisch. Daar schijnt de natuurlijk namelijk echt heel mooi te zijn!
Nou ik heb alweer genoeg gelult vanaf hier..Ik hoor nu al (weer) om 22.15 een groots vuurwerk…Het werd ons al verteld..ik weet de reden niet precies maar als ik zie wat er nu al de lucht ingaat ben ik ben benieuwd wat er dan met Oud & Nieuw de lucht in gaat….Er is hier op 28 december dan ook nog een voorproefje op Oud & Nieuw met vuurwerk ergens…Haha die Arubanen hebben altijd wel een reden voor een feestje! Dat kunnen ze wel!
Nou lieve mensen een heel prettige kerstvoorbereiding en vanaf hier alvast heel fijne dagen gewenst! :-)Ik schrijf gewoon mijn blog volgende week maandag hoor, dus kunnen jullie met de kerstdagen heel relaxed tussendoor even mijn verhaal lezen, leuk toch?!
Ik mis jullie allemaal nog steeds!

Ps Ik heb niet echt veel foto's deze keer..maar ik zal er nog wel een paar toevoegen van ons kerstdiner.

Daggieeee!!
Heel veel liefs
Eyelien

  • 17 December 2007 - 03:52

    The Dude:

    Hey meid...heb je morgen ook een samenvatting?? Tjezus man...wat een lap..hehe


  • 17 December 2007 - 15:07

    Chantal:

    Hey Eyelien!
    Ik krabbel je via deze site maar even terug. Ik vind het erg leuk om je verhalen elke keer te lezen, doorbreekt mijn sleur ook een beetje. Ik loop nu nog stage tot eind januari, daarna ga ik afstuderen met Kim Huizing. Wel gezellig dus. Einde komt langerzamerhand in zicht! Succes met je onderzoek en ik ben benieuwd wat eruit komt.
    Natuurlijk: Fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2008!
    Op naar de diplomering!

    X Chantal

  • 18 December 2007 - 17:49

    Marjolein Damman:

    Hoi Eyelien!
    Ik heb me niet aangemeld voor je nieuwe berichtjes en ga dat nu dan ook even doen!! Joh, wat een lang verhaal, ik ga hier even tijd voor uittrekken en dan hoop ik een beetje op de hoogte te zijn van je belevenissen! Aan de foto's te zien lijkt het allemaal geweldig! Tot wanneer blijf je eigenlijk? Wat moet je hierna nog doen en heb je je spaans al een beetje kunnen gebruiken?
    Nou, hoor het wel! Veel plezier nog!
    Liefs Mayo

  • 18 December 2007 - 19:43

    Lara:

    Hoi Eyelien!

    Zo te zien vermaak jij je best!hihi..

    Hoop je snel weer is te zien, als je nog weer terugkomt uit dat heerlijke warme land!

    Groetjes Lara

  • 25 December 2007 - 13:43

    Jan:

    Leuk om je avonturen te lezen!
    Niet te lui worden he :p

    Groet,
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eyelien

Hoi! Ik ben Eyelien en dit is mijn reisverslagprofiel. Helaas na mijn afstudeertrip op Aruba geen verslagen meer bijgehouden... Ik ga mijn leven beteren ;-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 82622

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 22 September 2012

Rondreis IJsland 2012

20 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Cyprus 2012

02 Maart 2012 - 11 Maart 2012

Wintersport Bellwald 2012

02 Januari 2011 - 13 Januari 2011

Trainingskamp Lanzarote 2011

19 Februari 2010 - 28 Februari 2010

Trainen en etappekoers in Nieuw Zeeland 2010

16 Augustus 2008 - 24 Augustus 2008

OS Beijing 2008

27 September 2007 - 15 Februari 2008

Afstudeerstage op Aruba 2007/2008

17 Maart 2007 - 29 Maart 2007

Pakistan 2007

22 Februari 2004 - 02 Maart 2004

Wielerkoers in Sri Lanka 2004

Landen bezocht: