Week 8 verjaardag, Dushi Korsou & nog veel meer... - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Week 8 verjaardag, Dushi Korsou & nog veel meer... - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Week 8 verjaardag, Dushi Korsou & nog veel meer...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

26 November 2007 | Aruba, Oranjestad

Lieve allemaal!
Hier weer het wekelijkse bericht van mij vanaf op dit moment een regenachtig Aruba met op de achtergrond allemaal mooie Christmas songs...pff daar moet ik dan nog lang naar gaan luisteren.. Afgelopen week was ik alweer 2 maanden hier op Aruba met weer veel hoogtepunten! Ik ga het jullie vertellen.
Maandag zijn Paulien & ik met de diabetesverpleegkundige Matsy meegeweest naar een lezing die zij gaf bij de Valero Raffinaderij in San Nicolas. Nou het stonk daar goed zeg :-( Na een uitgebreide screening konden we met een speciale pas het terrein betreden en foto's maken was niet toegestaan. Het is allemaal erg oud en vies daar. We werden over het terrein vervoerd in een ambulance van de ziekenboeg... Dit was kennelijk het handigste vervoermiddel. Paulien & ik vonden het in ieder geval erg hilarisch! Na een rondleiding door de ziekenboeg zijn Paulien en ik wat gaan drinken in Charlie's Bar ook in San Nicolas. Deze ruim 50 jaar oude bar is een begrip in het Caribisch gebied. In 1941 is deze kleurrijke bar geopend door Charlie Brouns. Nu is de bar in handen van de kleinzoon, ook Charlie. (It's in the name) Het interieur is versierd met duizend-en-een voorwerpen en achter elk voorwerp gaat een verhaal schuil. Je kan er zelf ook iets achterlaten maar ik had jammer genoeg niet iets daarvoor bij mij. Je kijkt echt werkelijk je ogen uit in deze bar, heel erg grappig. Op de weg terug zijn langs de Grot di Lourdes gereden. Dit is een in de rotsen uitgehouwen kerkje aan de rand van San Nicolas. Het is in 1958 door locale parochianen aangelegd. In een kleine grot in de rotswand staat een groot Mariabeeld. Ieder jaar vind daar op 11 februari vanuit de kerk een processie plaats naar deze grot en wordt er een mis opgedragen om de verschijning van de Heilige Maagd Maria aan Bernadette te herdenken. Het was een heel rustgevende plek en het zag er heel vredelievend uit. Even genoten van de rust daar.
Verder op de terugreis zijn we nog even gestopt bij Casibari waar door het vulkanisme een grote diorietkegel ooit heeft gelegen. Door erosie ontstonden door de eeuwen heen allerlei holten en spleten in deze kegel, zodat het nu lijkt alsof er diverse bergen immens grote rotsblokken liggen. Er zijn hier paadjes door heen gemaakt en trappetjes om deze rotsen te beklimmen. Op het hoogste punt had je een leuk uitzicht over de omgeving. Dit lijkt erg op Ayo, waar ik met de fiets al geweest was alleen Casibari is een stuk kleiner. Het was wel even leuk om even rond te kijken. Hierna zijn we terug naar het werk gegaan en hebben we nog wat nuttige stage dingen gedaan! ;-) We hadden onze pauze op deze manier weer goed besteed!
Dinsdagavond ben ik met huize Paradijs naar de film Elizabeth' The Golden Age' geweest. Ik vond het wel een heel mooie film. De details waren goed gemaakt uit de gouden eeuw met o.a. heel mooie kostuums.
Op woensdag was de Big Day! Lien was jarig! Ik werd al weer veels te oud, ook volgens mijn geliefde huisgenoten..., ik voel me dan ook niet zo oud als ik ben :-) Ik ben lekker naar het werk gegaan, waar ik overigens niet heel veel heb uitgevoerd maar dat moet kunnen op je verjaardag toch!? Ik had een echte Arubaanse taart gekocht bij de bakker en daarop getrakteerd op mijn werk. Dat ding was echt mega groot & zoet!Ik had nog mooi een kleine helft over zodat ik thuis er ook nog op kon trakteren. 's avonds zijn we met het huis uiteten geweest naar Salt & Pepper bij de high rise hotels. Ik heb daar lekker gamba's gegeten met een salade. jammie! Ik vond het erg gezellig. Nadat we thuis nog even gezeten hadden zijn we met een paar van het huis naar de Paddock geweest. Hier nog even getoost en om 12 uur nam Erik het verjaardagsstokje over van huize Paradijs. Ik heb hem dan ook als eerste gefeliciteerd natuurlijk ;-) Na nog wat gedanst te hebben vonden we het wel welletjes! Donderdag had ik lekker vrij gekregen van Gino:-) 's ochtends eerst naar de sportschool geweest &'smiddags ben ik met Jeroen en zijn ouders de snorkeltour wezen doen die ik een tijd gelden gemist had..We gingen om half 2 op een catamaran de zee op en het was een super weertje erbij. Dus heel relaxed op die boot gezeten en gelegen. We kregen drankjes en broodjes ( dit was allemaal inbegrepen bij de prijs, gelukkig hadden wij lekker de local price) We hebben eerst bij Boca Catalina gesnorkeld (bij Noord) daar waren wederom vet veel vissen in allerlei kleuren! Ik had hier al een keer vanaf het strand gesnorkeld en nu zaten we wat verder in het water door de boot. Maar het was erg mooi. Hierna zijn we naar het scheepswrak de Antilla gegaan. Dat is een Duits oorlogsschip wat zich zelf in brand heeft gestoken omdat het niet mocht aanmeren bij Aruba. Dit was wel heel indrukwekkend. Hij is in twee stukken gebroken. Ik heb allen het achterste gedeelte gezien omdat de zee best wild was en het daar natuurlijk ook 25 meter diep is. Er waren hier ook veel vissen en vooral echte grote vissen. Wel heel erg leuk om daar te snorkelen. Misschien ga ik nog wel een keer om dan eindelijk eens een keer foto's te maken onder water! Ik heb nu inmiddels wel een onderwatercamara gekocht. Na heerlijk genoten te hebben op de boot en in het water waren we om half 5 terug aan land.
Ik ben thuis mijn tas wat gaan inpakken voor het weekendje Curacao. 's Avonds hadden we een bbq met de ouders van Jeroen en de ouders van Sander. Gezellig & lekker! De volgende ochtend ging op vrijdag de wekker om 20 over 5. We zijn om 6 uur door Sander naar het vliegveld gebracht! Hier hebben we ingecheckt etc en om 8 uur vlogen Janine & ik in een ultra klein vliegtuigje van Insel Air naar Curacao. Het is een 18 persoons vliegtuigje. Ik vond het erg leuk maar Janine vond het allemaal redelijk eng. Om kwart voor 9 stonden we op Curacao. We hebben eerst de auto opgehaald bij de autpverhuur en zijn toen richting Willemstad gereden. We hebben hier rond gelopen in Otrobanda en Punda. Punda is het oudste stadsdeel van Willemstad.Het zag er heel gezellig uit allemaal! Natuurijk lekker veel bewijsmateriaal verzameld d.m.v. foto's. We hebben o.a. het Fort Amsterdam en het Penha gebouw gezien en over de Koningin Emmabrug gelopen. Ik heb genoten van alle kleuren van de oude gebouwen. Verder zijn we bij de floating market geweest en de Handelskade overgelopen. Willemstad is echt flink groter dan Oranjestad. Er valt zoveel te zien!
Rond een uur of 5 zijn we naar Chogogo Resorts gereden bij de Jan Thielbaai. We hadden hier een huisje met ons 2-en. Het zag er super uit in een mooie omgeving! Nadat we geinstalleerd waren hebben we even een duik genomen in het zwembad. Na een lekker warme!! (super) douche wouden we gaan eten bij Zanzibar Beach en Restaurant. Een stijlvolle beachbar en restaurant in Oost-Afrikaanse sfeer op het strand van Jan Thiel. Maar er bleek een voorstelling te zijn 's avonds van Roué Verveer, comedian, cabaretier, auteur, acteur, entertainer. Dus toen hebben we besloten om een kaartje voor het 3 gangen diner en de entree in een te kopenn omdat het ons best leuk leek!
We hebben onwijs lekker gegeten met een gamba tomatensoep vooraf, een entrecote met salade en frietjes als hoofdgerecht en een tiramisu na! Dat was genieten op het strand aan het water. Rond half 10 begon de voorstelling en omdat we van die alles ineen kaarten hadden mochten we vooraan zitten. Nou het was best grappig en goed! Dus lekker gelachen!! Hierna lekker gaan slapen in onze grote bed. De volgende ochtend lekker ontbeten bij het ontbijt buffet en daarna naar het Curacao Sea Aquarium bij Bapor Kibra gegaan. Het aquarium is geopend in 1984 en is een uitgebreid complex. Je hebt een overdekte aquariumhal met enkele pools en je hebt natuurlijk lagunes in de zee. In de aquariumhal hebben we honderden vissoorten, krabben, anemonen, sponzen en koraalsoorten van dichtbij bekeken. Alles is afkomstig uit de zee rond Curacao. Ook hebben we bruine pelikanen, Caribische flamingo's en jonge verpleegsterhaaien gezien. Buiten in het zogeheten Woerden kanaal heb ik nog zeeschilpadden en patagonische zeeleeuwen gezien. Je kon hier in een kleine semi-onderzeeboot (underwater observatory) die hier vast ligt aangemeerd, de diverse dieren in hun natuurlijke omgeving bekijken, heel grappig! Op het park heb je ook de Dolphin Academy, die bestaat sinds mei 2002. Hier gingen Janine & ik zwemmen met dolfijnen! Na een uitgebreide instructie mochten we de flippers aantrekken. Hierna gingen we met z'n 2-en met twee instructeurs en 2 dolfijnen de lagune in. We gingen zwemmen met Copan en Sara. Copan is een 28 jaar oud mannetje en de oudste en wijste van de groep. Hij is de trotse vader van baby Li-Na en "acteerde" in "Flipper"(1996) en "Bermuda Triangle". Annie is een heel enthousiast en speels jong vrouwtje van 11 jaar oud. Ze houdt van avontuur. Annie houdt ervan om te kletsen met haar vrienden, trainers en gasten. Ik heb met Copan gezwommen en zelfs een kus van hem gehad! Het was echt super leuk om te doen. Ik was toch wel heel voorzichtig omdat je wel moet oppassen, het zijn toch dieren he. Je mag niet met je armen bewegen met het zwemmen, dan raken ze in de war en je mag ook niet voor de dolfijn langs zwemmen, daar houden ze niet van, voelen ze zich snel geintimideerd. Het half uurtje vloog voorbij met zwemmen, zwaaien, zingen, draaien en springen! Ik heb er echt van genoten wat een intelligente beesten maar ze zijn ook snel afgeleid. Als je er naast zwem kun je hem ook aaien ter hoogte van de rugvin. Ze zijn echt heel zacht. Er werden foto's en een video opnamen gemaakt en die hebben we gekocht. (jah lekker commercieel, dat is alles wel daar maarja je doet zoiets ook maar 1 keer en wij konden dit keer wederom voor de local price, dus scheelde het mooi!) We hebben ook nog een dolfijnen training gezien, dan deden ze ook allemaal dingetjes.
Rond 3 uur zijn we weg gegaan nadat we een lekker broodje hadden gehad. We zijn gaan rondrijden in het oostelijke deel. We hebben een bezoek gebracht aan de Kruidentuin Den Paradera. Dit is een begrip op Curacao. De eigenaresse Dinah Veeris is actief op het gebied van natuurgeneeswijze en doet onderzoek naar de geneeskrachtige werking van locale kruiden. In 1991 startte ze deze kruidentuin. Je kon een wandeling maken door de tuin die langs lokale bomen en planten loopt. We hebben de kalebasboom, de dividivi-boom ( hebben we hier op Aruba ook genoeg), de laraha-sinaasappelboom en diverse inheemse struiken en cactussoorten als de kadushi, datu en sentebibu vannabij aanschouwen. Er was verder nog een nagebouwd 19de-eeuws huttendorp en een feesttent met rieten dak waar ook heel relaxte hangmat hing;-) Even ingelegen dus. Ik heb als souvenier een pakje oregamo en een rieten gevlochten zakje gekocht. Het rook er heel lekker na al die kruiden en dergelijke. In ons geval was het wel leuk om een rondleiding te krijgen maar dat was alleen maar door de weeks. Hierna hebben we nog een kijkje genomen in de Caracasbaai en Fort Beekenburg van een afstandje bekeken. Dit fort is op Fort Amsterdam in Punda na het oudste en best bewaarde van alle historische versterkingen op het eiland. Hierna zijn we naar huis gegaan en hebben we nog even een duik in de zee genomen bij Zanzibar. Daarna wederom heerlijk warm gedouchd. Echt genieten omdat wij in ons appartement hier op Aruba niet echt warm water hebben. het blijft altijd lauw!
Om half 9 ging ik Inge en Nienke (van de papiamento cursus) op het Wilhelminaplein in Punda meeten. Super leuk om hun weer terug te zien. We hebben gegeten bij Scampi in het Waterfort (stadswal) waar de zee tegen de stenen beukte, heel relaxed en erg gezellig. Daarna zijn we naar echte salsa tent geweest. Nou zo goed kan ik dat niet maar wel heel mooi om te zien, hoe die mensen allemaal dansen. Hierna naar Mambo Beach gegaan. De place 2 be op zaterdagavond op Curacao. Dat is aan het strand. Heel mooie ambiance, vette palmbomen,heel ruim en goede muziek. Lekker gekletst met Nederlanders die o.a. ook aan de Hanze studeren. Je zoekt elkaar toch op he.
Zondag hebben we na het overheerlijke ontbijt buffet een klasgenoot van Janine opgepikt, die we gisteravond ook al gesproken hadden. Hij (Ben) ging met ons mee om een rondritje door het westelijke gedeelte te maken. We zijn eerst naar de Grotten van Hato gegaan. Deze grotten bevinden zich circa 60 meter boven de zeespiegel in het bovenste kalksteenterras van hato aan de Noordkust van Curacao. Ze beslaan een oppervlakte van meer dan 4900 m2 en vallen op door hun fraaie druipsteenvormen, indiaanse muurschilderingen en ondergrondse waterpartijen. De diverse kamers dragen veelzeggende Papiamentse namen als Kamber di Anoche (nachtkamer), Kamber di Awa (waterkamer). Kamber di Raton di Anochi (vleermuiskamer) en Kamber di Bentana (raamkamer) Elke kamer spreekt wel voor zich. Het was heel mooi om te zien maar ze hebben het allemaal aangelegd. Er staan ook gewoon vans in de kamers en dat is dan wel weer beetje tegenstrijdig maar goed..Blij dat ik het gezien heb. Hierna hebben we de weg richting Westpunt genomen. We kwamen langs divers landhuizen en het Christoffelpark. Helaas hadden we geen tijd voldoende om hier verder in rond te rijden. We zijn wel gestopt bij Parke Nashional Shete Boka. Dit nationale park is gesticht met de bedoeling om de inhammen langs de noordkust, die door diverse bedreigde zeeschildpadsoorten als broedplaats worden gebruikt, te beschermen. Het park dankt zijn naam aan het feit dat de kust hier 7 grote inhammen telt (shete boka) De belangrijkste daarvan is de Boka Tabla en die was erg indrukwekkend om te zien omdat het ook flink waaide dus de wind beukte daar flink tegen de rotsen aan. Hier bevindt zich een diepe grot die door de eeuwen heen door de golven in het kalksteen is uitgesleten. Via een smalle trap kun je deze grot betreden en zie je het zeewater met geweld in- en uit stromen. Dat ging er erg spectaculair aan toe! Er was hier nog veel meer te zien maar wij zijn door gegaan omdat je in een weekend niet alles kunt zien he.We hebben ons rondje afgemaakt en zijn nog gestopt bij een heel mooi strandje aan de westkust: playa Kabou. Het was een heel mooie inham met hel blauw water. Hier even heel lrelaxed gezeten en genoten. Hierna hebben we nog op een hoog punt bij Santa Martha gestaan. Hier had je een heel mooi uitzicht over het hele gebied met o.a. de Santa Martha baai. Dit was onze laatste toeristisch atractie voor dit weekend. We reden terug naar Willemstad en hebben daar gegeten bij Eetcafe de Tropen. Hierna Ben afgezet en naar het vliegveld gereden , de huurauto ingeleverd en toen schrokken we ons dood wat voor rij er stond maar gelukkig hadden wij onze eigen inchackbalie waar we gelijk aan de beurt waren. Nadat we de tax hadden betaald vlogen we om 20 voor 9 terug naar Aruba, wederom in onze kleine vliegtuigje die dit keer helemaal afgeladen was. Heenreis was hij namelijk maar half vol. Om 20 over 9 landen wij weer veilig 'thuis' . We werden opgepikt door Sander & Jeroen die terug kwamen van hun ouders. Moe maar voldaan waren we om 22u thuis.. Het was een erg geslaagd weekend maar ik ben wel tot de conclusie gekomen dat 3 dagen wel net te kort is voor Curacao. Het is toch wel een flink stuk groter als Aruba en daardoor is er ook veel meer te zien & te doen. Maar ik ben blij met wat ik allemaal gezien en gedaan heb.
Inmiddels is het in Oranjestad ook weer droog geworden en de maandag schiet al weer lekker op!
Ik wil iedereen die mij gefeliciteerd heeft nog even hartelijk bedanken en natuurlijk ook de andere mensen die mij hier lekker opvrolijken met dingetjes!super bedankt! Ik vind het erg leuk!
Sorry dat mijn verhaal zo immens lang is geworden maar nu weet ik voor mezelf ook later nog wat ik precies heb gedaan. Dus twee vliegen in een klap zeg ik maar!

Doeg
Veel liefs Lienepien :-D

Ps De foto's volgen later...Als het goed is ga ik vandaag of morgen mijn laptop ophalen....

  • 26 November 2007 - 18:55

    Erika:

    Tirimasu............ik moest gelijk lachen en denken aan Oostvoorne!!!!

    Liefs

  • 26 November 2007 - 19:22

    Hinke:

    Hoi Lientje,

    Je vermaakt je nog prima zo te lezen. Mooi zo!

    Wij hebben ook een nieuwtje: hebben een HUIS gekocht! In Marsdijk, Assen. 21 maart krijgen we (pas) de sleutel. Dus nog ff tijd om nieuwe meubelen uit te zoeken etc....

    Toedels!
    Hinke

  • 28 November 2007 - 13:49

    Marja:

    Hoi Eyelien.

    Helemaal niet erg dat het verhaal iets langer is.Het was heel boeiend om te lezen.Ik zou graag namelijk zelf wel eens naar curacau willen.

    Groetjes vanuit Eelde.

  • 29 November 2007 - 09:58

    Francis:

    Hi Eyelien,
    leuk berichtje.
    Ik zou ook graag een keertje met dolfijnen gaan zemmen... En naar Curacao zou ik ook nog willen...
    Leuke fotos ook. Mooie, zo een oude bar.
    He, nog achteraf gefeliciteerd met je verjaardag. En trouwens staat je nieuwe look goed!
    Lieve groetjes,
    Francis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eyelien

Hoi! Ik ben Eyelien en dit is mijn reisverslagprofiel. Helaas na mijn afstudeertrip op Aruba geen verslagen meer bijgehouden... Ik ga mijn leven beteren ;-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 82624

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 22 September 2012

Rondreis IJsland 2012

20 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Cyprus 2012

02 Maart 2012 - 11 Maart 2012

Wintersport Bellwald 2012

02 Januari 2011 - 13 Januari 2011

Trainingskamp Lanzarote 2011

19 Februari 2010 - 28 Februari 2010

Trainen en etappekoers in Nieuw Zeeland 2010

16 Augustus 2008 - 24 Augustus 2008

OS Beijing 2008

27 September 2007 - 15 Februari 2008

Afstudeerstage op Aruba 2007/2008

17 Maart 2007 - 29 Maart 2007

Pakistan 2007

22 Februari 2004 - 02 Maart 2004

Wielerkoers in Sri Lanka 2004

Landen bezocht: