Drukke zondag in Noord IJsland! - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Drukke zondag in Noord IJsland! - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Drukke zondag in Noord IJsland!

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

17 September 2012 | IJsland, Reykjahlíð

Dag 16
Na een zeer gezellig ontbijt met helemaal ons 2en, rond half 10 weer op pad. Het weer leek,bij het opstaan wat beter maar toen we in de auto zaten begon het al weer flink te regenen en de wind was vandaag ook harder... Gelukkig zit er een heel fijne verwarming in de Skoda! Via het onverharde pad weer op de 1 gekomen en eerst op naar Blonduos waar we de tank maar weer even gevuld hebben na een akkefietje met de pinpas van Lisette. Hij slikte de pas in en het scherm begon op tilt te slaan. Na even wachten ben ik toen maar naar binnen gelopen om te vragen of iemand ons even kon helpen. Dat kon gelukkig opgelost worden, net deze pomp en apparaat deed wel eens vaker raar...Hahaha, ja hoor dat hebben wij weer. Nou goed een pomp naar achteren gereden en hem daar uiteindelijk vol gegooid. Daar loopt nog een imposante rivier de zee in; de Blanda, dit is een 175 km lange gletsjerrivier. Bij Vidimyri zijn we even de 1 afgegaan en hebben we 1 van de oudste turfkerkjes van het land gezien; Vidimyrarkirkje, nadat we er eerst vrolijk voorbij gereden waren omdat we geen kerk zagen. Het lijkt namelijk een gewoon huisje met grasdak. Heel grappig om te zien en je ziet goed de lagen turf.  Heel grappig dingetje met een kerkhofje erbij waar zelfs begin dit jaar nog iemand begraven was. De kerk is in staatseigendom en staat onder beheer van het Nationale Museum van IJsland. Helaas om dat het buiten het seizoen is was die niet open maar we hebben wel even naar binnen gespiekt en foto gemaakt ;-) Een stukje verderop zijn we de 1 weer afgegaan, bij Varmahlid de 75 op, het noorden in en naar Glaumbaer gereden. Dit waren 1 van de best bewaard gebleven 18e eeuwse turfboerderijen. Die stonden er ook heel flink bij. Tevens was er een museum bij maar helaas was deze tot 10 september dagelijks open...Tsjaa maar weer naar binnen gespiekt. Hierna zijn we doorgereden en hebben we deze lus bovenlangs gereden totdat we weer op de 1 kwamen. We gingen toen even serieus de bergen in en over. Hier lag echt een dik pak sneeuw en aan de kant echt bulten geschoven sneeuw! Er was een een relatieve nieuwe bergpas ( bouwjaar 1995) die heel mooi reed. Je zag de oude, vorige weg er nog naast liggen, die heel wat spannender leek. We kwamen nog 1 van de 2 oudste achthoekige houten kerkjes van IJsland tegen maar die is van de buitenkant helemaal niet meer van hout..dus wij vonden dat maar een lelijk raar ding. Van binnen was het nog wel schattig maar er lagen heel veel dode muggen in de vensterbanken, heel vreemd..hierna doorgereden door naar Akureyri, de hoofdstad van Noord IJsland. Aan plaatsnamen kun je vaak afleiden hoe een plaats ontstaan is. Akur betekent akker en eyri zandbank of aangeslibd land. Dus Akureyri begon zijn bestaan toen het drooggevallen land in de Eyjafjordur in cultuur werd gebracht. We zijn het centrum in gereden omdat we geen stratenkaart ervan hadden en toen kwamen we al snel Toerist information tegen. Hier hebben we even kaarten gefixt en war informatie voor het hele gebied. We konden hier ook even naar de wc en we hebben daar gelijk even geluncht op de parkeerplaats. We hebben daar dikke pret gehad omdat er allemaal ouders en kinderen liepen doordat er een evenementen centrum  bij zat waar voorstellingen zijn. Er was een kinder musical ofzo want ze liepen er zo netjes bij en ze hadden allemaal posters mee waarmee ze rond zwaaiden. Het is dan erg leuk om te zien als het gaat regenen hoe dat dan allemaal gaat...Na de lunch zijn we langs de Akureyrarkirkja gereden die boven alles uit torent met zijn prachtige glas in lood ramen ( sommige uit de oude Coventry cathedral in Engeland.)  Hij staat op hoogte en is bereikbaar  via een trap met 103 treden of je kunt er gewoon achter parkeren hebben wij ontdekt door de straat er naast in te rijden ;-) imposante kerk hoor! Er was een dienst bezig dus niet in de kerk geweest. Hierna zijn we doorgereden naar de Botanische Tuin. Het in 1912 geopende park bevatte oorspronkelijk alleen maar verschillende boomsoorten maar tegenwoordig staan er ruim 400 IJslandse gewassen en een speciale collectie noordse flora en tevens meer dan 3000 zuidelijke exemplaren. Helaas voor ons was door het slechte weer en het jaargetijde het best een uitgebloeide en verwaaide bende! Maar des al niettemin wel,even leuk om er doorheen gewandeld te hebben. Het is de meest noordelijke botanische tuin ter wereld. Dit is in de zomer echt iets voor jou mam en tante Sieta:-) Hierna hebben we even boodschappen gedaan en hierna zijn we verder gereden over de 1 om de Eyjafjordur heen. We gingen weer mooi door de bergen en de sneeuw lag er weer goed bij. Op een gegeven moment begon net zelfs te sneeuwen en dat terwijl mensen ons verteld hadden dat het beter weer zou worden.... De sneeuw wisselde af met regen en dan was het ook wel weer droog. Op een gegeven moment kwamen we langs een beschermd berkenbos, die ze natuurlijk met veel pijn en moeite hebben geplant. Ze worden niet hoger dan 2 meter door het koude klimaat. Wel grappig om dan in eens bomen in het vulkanisch landschap te zien staan. Toen was het weer ik hou dr zo van waterval tijd!! De Godafoss ( waterval van de goden )een fantastische ijsblauwe waterval met verschillende watervallen, heel gaaf. Je kon dr ook lekker dichtbij komen. Heerlijk, ik vind ze helemaal te gek! We bleven de 1 volgen en kwamen toen op een gegeven moment langs ons ( Narfastadir) Guesthouse  maar we besloten om door te rijden naar Myvatn en daar naar het natuurbad Jardbodin te gaan om ons weekend daar lekker relaxed af te sluiten met al dat prutweer. Heerlijk  in de open lucht in het mineraalrijke geothermische water van dik 40 graden te genieten terwijl het buiten net 1 graad is met af en toe zelfs sneeuwval!  We hadden hiervoor  ook een 15% korting voucher van onze reisorganisatie dus dat maakte het nog aantrekkelijker. Het is zo'n aparte maar super heerlijke gewaarwording. Nog even met de bikini en blote voeten in de sneeuw gestaan. Natuurlijk een paar leuke foto's hiervan gemaakt. Ook nog een paar baantjes getrokken in het wat koelere gedeelte maar je gaat er echt kapot aan. Kost zoveel energie... Pff. Ik was er ook een kwartier eerder uit als Hammie, ik had het helemaal gehad en gloeide als een gek. Haha. Maar wel heerlijk. Rond een uur of 19.30u na ons badderen weer terug gereden en we waren net voor donker bij ons guesthouse. Dit is echt een groot ding en er zitten hier ook nog veel mensen. We hebben een gratis room update gekregen met eigen douche en toilet, wat een luxe niet! Net nu wij vanavond eens zelf wilde koken hebben we natuurlijk geen beschikking over een keukentje...we hebben het eten maar in de koelbox gestopt en zien over 2 dagen wel weer want we zitten hier nu de komende 2 nachten. We hebben daar gegeten, een lekkere champignonsoep en weer een vis, dit keer een roze/ witte, met aardappelen en salade, ook weer prima te doen. Nog een schaaltje echte IJslandse Skyr na gehad, dat is een soort van hangop. Lekker maar vult flink. Hierna de spullen uit de auto gehaald en nog met NL-ers gekletst die in onze gang zitten. Altijd even gezellig, hierna als een gek mijn verhaal getypt, Hammie ligt al lekker te slapen,wat ik nu ook heel snel ga doen!