Dagje Westfjorden met als hoogtepunt sneeuw! - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Dagje Westfjorden met als hoogtepunt sneeuw! - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Dagje Westfjorden met als hoogtepunt sneeuw!

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

15 September 2012 | IJsland, Ísafjörður

Dag 14
Fisherman fishing village Sudureyri, zo wordt het dorpje hier genoemd. Er wordt op een eco vriendelijke manier vis gevangen hier het hele jaar door in dit rijkste visgebied van de wereld. Ze laten toeristen ook een kijkje nemen in dit proces en zo garanderen ze een toekomst voor hun zelf en hun kinderen want dit is het beste voor de natuur. We hebben in ons hotel ook 'viskamers' want elke kamer heeft een visnaam. Wij zitten in de Greenland halibut kamer, die staat op de kamer deur geplakt en op de tafel staat een fotolijstje met informatie over de vis, waar, wanneer en hoe die gevangen wordt. Erg grappig. We hadden lekker rustig aan gedaan vanochtend omdat het ook laat was geworden gisteravond. Helaas regende het nog steeds. De wind was wel weer minder gelukkig. Rond 11.00 u zijn we weggereden, eerst even ons super dorp bij daglicht gezien en nog even stukje onverhard pad opgereden en de fjord bekeken. Hierna terug door de tunnel richting Isafjordur gereden en daarna door naar Bolungarvik waar je nog een onverharde weg kon nemen over de bergen richting de kust naar de baai Skalavik. Halverwege  hebben we maar besloten om te draaien aangezien we op de hoogte van de sneeuwrand zaten en het op dat punt lekker sneeuwde. We wisten niet of we dan nog hoger moesten dus hebben we het zekere voor het onzekere genomen. Dit sneeuwpunt natuurlijk wel even vastgelegd. Sneeuw in september, ook toch wel een uitzondering voor IJsland hoorde we in een winkel later. We waren weer teruggereden naar Isafjordur wat helemaal omringd is door bergwanden van honderden meters hoog. Je zag daar ook heel goed de sneeuwgrens op. We hebben hier geparkeerd in het centrum ,geluncht en even wat rondgelopen en ik heb even geshopt. Wat moet je anders met zulks miezer weer!? Ik heb 2 gave IJslandse gebreide vesten gekocht en nog wat souveniers. Hier is alles tenminste de normale prijs. In het zuiden en vooral Reykjavik betaal je veel meer voor alles. Daarna besloten om lekker terug te gaan en rond 16.30u waren we lekker terug in ons hotel. Toen lekker gechillt met thee en chocola en uitzending gemist gekeken met strictly come dancing en wat lol gemaakt. Nog even geskypet met Daan. Rond half 9 wouden we hapje gaan eten in het restaurant en toen kwamen we het Nederlands stel tegen wat we ook in Hofn ( in het begin ) waren tegen gekomen. Zij bleken hier ook sinds gisteravond te zitten. Erg leuk en even bijgekletst, we hadden immers al gezegd  dat we elkaar misschien hier wel weer zouden treffen. Zij hadden een dikke sneeuwstorm meegemaakt in Akureyri, waar wij nog heen moeten....toen het bij ons zo hard waaide op de dag van de Blue Lagoon en Reykjavik zaten zij daar dus midden in...Nou dat beloofd dus nog wat. Het is daar  natuurlijk allemaal wel veel hoger dus we gaan het zien. Het weer schijnt wel beter te worden. Ik baal er alleen wel van dat ik nog gevraagd heb van de winterbanden en die hoefden er absoluut niet om in september zeiden ze vanuit het reisbureau. Nou die hadden we dus prima kunnen gebruiken. We hadden trouwens een vis stampotje gegeten, dit had de eigenaar even voor ons in elkaar geflanst. Het is gewoon eten wat de lot schaft hier. Haha. Dat is wel te begrijpen met zo weinig gasten en het was ook prima te eten. We hebben op de kamer nog even yoghurt gegeten als toetje. Verder is het trouwens ook een beetje jammer dat het vanavond kracht 3 op de schaal van het Noorderlicht is maar dat het helaas dus weer bewolkt is en je dan dus niets kan zien! Dat Noorderlicht werkt helaas ook niet echt mee.. Tsjaa ik weet dat niet alles zo kan lopen als ik graag zou willen maar dit control freakje had dat wel mooi gevonden. Net als we nu de Latrabjarg  ( de vogelrots) en het meest westelijke puntje van IJsland en tevens Europa ook niet gezien hebben omdat de boot alleen maar zo laat ging gisteren en onze accommodatie zo ver weg zat zodat we daar niet langs konden... Haha genoeg redenen om zeker nog een keer terug te komen. Ik heb inmiddels al een heel lijstje wat ik allemaal nog meer wil zien hier. Daar ga ik nu eerst maar weer fijn over dromen. Morgen hebben we weer een lange reisdag voor de boeg. De langste van allemaal, we gaan rond de 400 km afleggen richting oosten in het noorden!