The Golden Circle - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu The Golden Circle - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

The Golden Circle

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

10 September 2012 | IJsland, Hveragerði

Dag 9
Na een super goed en lekker ontbijt deze ochtend weer in ons tweede huis plaats genomen ( de Skoda). Het was wat bewolkt maar de zon probeerde er ook  door te komen. Het was gelukkig wel vrijwel windstil waardoor het minder koud voelde. Het was toch slechts maar 8 graden. We gingen een rondrit maken van zo'n 200 km uit het informatieboek van ons guesthouse wat ons wel leuk leek met de gouden cirkel als leidraad. We reden eerst richting het Pingvallavatn meer. Dit is het grootste meer van IJsland van 84km 2.We hadden een gravelroad pal langs het meer, erg grappig en even niet de geijkte route wat dan echt leuker is. We hebben bij Nesjavellir nog de geothermische power plant fabriek gezien. Hier voorzien ze rechtstreeks van warm water en ze produceren elektriciteit. We zagen zo 'n dampend meertje, dus ik zeg tegen Lisette, die wil ik even checken op warmte! En ja hoor, dat was  heerlijk warm water met een buitentemperatuur van 8 graden! Het Hengil gebied is het grootste hoge temperatuur gebied. Zo grappig, je ziet ook zo maar stoom uit de grond komen. We kwamen daarna in het nationaal park Pingvellar, waar het meer ook toebehoort en wat tevens Unesco wereld erfgoed is. Het is geologisch en historisch een zeer belangrijke plek voor IJsland. Hier is goed te zien dat IJsland op een grote breuklijn ligt want dit is het gebied waar de scheidingslijn tussen het Noord Amerikaanse (ten Noordwesten van de kloof) en het Europese ( ten zuidoosten van de vlakte ) continent met de vlakte als scheiding zelf. Op deze plaats drijft IJsland door tectonische bewegingen schoksgewijs met een gemiddelde snelheid van 1 a 2 cm  per jaar (verder)uit elkaar. Ze hebben hier een informatiecentrum gebouwd met hoe het allemaal ontstaan is. Heel interessant.  In 930 , tijdperk van de vikingen, werd deze plaats gekozen  voor de Alping ( algemene vergadering) en die heeft zo'n 900 jaar geduurd. Vandaar de grote historische waarde van dit gebied. We hebben gewandeld door de kloof en de omgeving. De Pingvellirkerk was er nog en een waterval waar mensen in de middeleeuwen werden terechtgesteld.
In het bezoekerscentrum nog een heel gaaf boek over IJsland gekocht voor in mijn boekenkast en met de hand gebreide wanten omdat ik die ook wel kon gebruiken ( ik heb ze namelijk niet mee) en ik ze erg leuk vond.
Hierna zijn we doorgereden via Laugervatn, waar een kuuroord gevestigd is, alleen maar langs gereden omdat we niet in elk kuurbad kunnen springen;-) richting Geysir, het warme bronnengebied (eerst voorbij gereden) en door naar de machtige waterval Gullfoss in de Hvita rivier. Wolken gekleurd sproeiwater hebben Gullfoss zijn naam - De Gouden Waterval- gegeven. Hvita  ( Witte Rivier) is genoemd naar het lichte sediment in het water. We zijn eerst naar het veiligste uitkijkpunt boven op het platform wezen kijken. Wauwww! Wat een overweldigend landschap. Daarna zijn we naar beneden gelopen en zie je pas goed hoe enorm Gullfoss is. De rivier stort 10m omlaag, maakt een scherpe hoek en valt dan verder onder een oorverdovend geklater. Je werd daar op sommige plekken ook lekker nat van de nevel. Heel gaaf. We hebben nog rond geneusd in de mooie souvenir winkel  en ik heb daarheen heel,gaaf water-en winddichte IJslands vest gekocht. Die  gaat zeker nog eens aan in de komende dagen. Helaas was het begonnen met regenen toen wij weer buiten kwamen..de wind was ook weer flink aangetrokken. Het was niet voorspeld maar niets veranderlijker dan het weer op IJsland! Mocht de pret niet drukken dus op naar Geysir. We kwamen er toch (weer) langs terug. Hier zijn een twaalftal heetwaterspuitgaten  waaronder Geysir, die zijn naam aan alle geisers in de wereld gaf.  Het gebied werd zo'n 1000 jaar geleden actief. Tegenwoordig is de indrukwekkendste geiser de Strokkur, die spuit trouw om de paar minuten en blaast tamelijk geluidloos vanuit zijn helder blauwe poel een zo'n 15 tot 30 m hoge waterzuil omhoog. Tussen de uitbarstingen zucht en zakt het water, terwijl de druk toeneemt. Het was zo hilarisch om iedereen daar klaar te zien staan met het fototoestel om een kiekje te maken. Hammie en ik kregen er onwijs de slappe lach van in de regen en na 4x hadden wij ook een paar mooie plaatjes gemaakt.  Geysir is sinds halverwege de 20ste eeuw niet meer tot zijn volledige 70m hoogte gekomen. Tot de jaren 80 wilde hij m.b.v. Zeeppoeder nog wel wat doen. Maar hiermee is hij dus echt verkracht. Hij schijnt het nu dagelijks nog wel 1x te doen maar hij deed het natuurlijk niet toen wij er voorstonden. Hij stonk trouwens verschrikkelijk!! Heel vies. Verder hebben we Litli Geysir nog gezien. Vroeger waarschijnlijk een spuiter die zichzelf opblies, nu is het een kleine, woest borrelende modderpoel die veel belletjes en stoom produceert. Ook nog een poel met helder ijsblauw water gezien. Dit vind ik een beetje de overschatte toeristische attractie van IJsland, het is natuurlijk heel wonderlijk dat de grond hier zo actief is maar het stelt weinig voor als je er tussen door loopt. Maar goed hebben we ook weer gezien. Hierna weer teruggereden naar Hveragerdi in het inmiddels echt weer klere weer, dikke regen en wind,haha. Jullie hadden een super lekker zomers dagje toch? Ach morgen is het hier wel weer beter hoor! We hebben weer gegeten in het zelfde restaurant als gisteravond aangezien het zondagavond is en er 2 dicht waren, er sowieso niet veel restaurants zijn en het ook buiten het seizoen is. Gaf niets, ik heb een heerlijke salade gehad met o.a. kip, mozzarella ,paprika en komkommer door de sla. Hier na lekker naar ons guesthouse en de verwarming maar eens lekker aangeslingerd. Lekker opgewarmd etc.
Morgen gaan we op naar Reykjavik en van te voren badderen in de Blue Lagoon, mits het weer meewerkt! Doeiii