Week 14 2008 & weekend Bonaire! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Week 14 2008 & weekend Bonaire! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Week 14 2008 & weekend Bonaire!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

07 Januari 2008 | Aruba, Oranjestad

Hallo lieve mensen!
Een vers bericht in een vers jaar! :-)Hebben jullie allemaal oud & nieuw leuk gevierd? Hopelijk wel. Ik wens jullie nu geen gelukkig 2008 meer omdat het 3 koningen is geweest dus dit niet meer kan / mag omdat het juist dan ongeluk gaat brengen! Dat moeten we juist niet hebben toch?! Gelukkig had ik jullie al een pré goed nieuw jaar gewenst ;-)
Ik ben ’s ochtends op 31 december nog een halve dag aan het werk geweest met Paulien. We waren er wederom samen. Gino & Ludwina kwamen ook nog even voorbij geflitst die dag. Vanaf de kerstdagen knalde het vuurwerk al rijkelijk in de rondte hier. Zowel pagara’s (ratelbanden) als sier vuurwerk. Zo ook op 31 december. Er werden overal pagara’s van duizend, tienduizend en zelfs honderdduizend klappers afgeknalt..wat een herrie niet normaal. Op dit filmpje kun je zien hoe dat er aan toe gaat: http://nl.youtube.com/watch?v=aVNjDsrS-7w
Heel Oranjestad was rood gekleurd van de papiertjes van die dingen.. Wat een herrie niet?! Het was de hele dag heel wisselvallig weer met flinke regenbuien. Zo’n mooie kerst die we gehad hadden, zo suf was deze laatste dag van het jaar. ’s Middags hebben we van onze huisbazin Rita een pak oliebollen mix gekregen en ik heb het beslag gemaakt voor de oliebollen. We hebben toen een frituurpan van Rita geleend en ’s avonds hebben we samen oliebollen gebakken op de Caya. Super gezellig. Rita kwam er ook bijzitten en onze oliebollen proeven omdat Hans aan het werk was. We hebben ook nog een heerlijke sópie (Arubaanse soep) van haar gehad. Om ongeveer 18.30 uur had ik de skype aangezet en heb ik heerlijk met mijn lieve familie & vrienden die zich in huize Bekkering hadden verzameld het nieuwe jaar om 19 uur (00.00 uur in NL) gevierd. Ik heb iedereen ook even gezien op de webcam en ik vond het echt super leuk! Zelfs mijn lieve hondje Joey nog even gezien. Zo tof!
Rond 22.30 uur zijn we de stad ingegaan en zijn Janine & ik bij de Paddock gaan zitten en hebben hier het oude jaar uitgezeten. Je kreeg op 12 uur champagne en er werd wederom een fantastisch siervuurwerk afgestoken in de haven. Zie het volgende filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=R53fvmNlQvw
Marcel & Jeroen kwamen later ook bij de Paddock en na iedereen een goed nieuw jaar te hebben gewenst zijn we naar Havana vertrokken waar een oud & nieuw feest vanaf 01.00 uur begon. Nou zeg maar 01.30 uur dan op z’n Arubaans he…;-) Dit was gratis entree voor 01.30 uur dus dat hadden we nog net mooi gefixt. Hier lekker gedanst en getoost op 2008 tot in de vroege uurtjes..Helemaal kapot veels te vroeg in de ochtend mijn bed in gerold.
Maandag 1 januari heerlijk uitgeslapen met de airco aan in mijn pik donkere kamer. Aangezien ik vandaag toch niet op nieuwjaars visite hoef kon dit ook allemaal heerlijk. Verder heel relaxed gedaan, op de ligstoelen gelegen & wat gelezen.
Woensdag had ik nog een vrije dag omdat het hier op aruba normaal is dat je 1 & 2 januari vrij bent. Nou prima! Lekker naar de sportschool geweest en relaxed gedaan.
Donderdag ben ik weer naar het werk gegaan. Iedereen een bon ana gewenst. De meeste medewerkers waren weer terug van vakantie. Gezellige drukte op het werk! Dit was ook trouwens mijn laatste werkdag van de week aangezien ik vrijdags naar Bonaire zou gaan voor een weekend!
Vrijdagochtend de laatste spullen bij elkaar gepakt en om 09.30 uur door Janine naar de airport gebracht. Deze keer moest ik toch wel een uur (!) wachten voordat ik kon inchecken. Ik was precies nog op tijd (binnen een half uur voor vertrek) Ik moest toen nog even wachten en om 11.15 ging ik de lucht in met Tiara Air. Dit vliegtuig was voor ongeveer 30 personen. Dit was dus een iets groter vliegtuig dan naar Curacao. In 45 minuten was ik op het International Flamingo Airport van Bonaire. Echt een heel klein airport met maar 1 start & landingsbaan. Zo grappig.. Je had er 1 bagageband! Ik heb hier een taxi genomen naar mijn accommodatie : Bed & Breakfast the Lodge in Kralendijk wat echt maar 3 minuten van de airport aflag. Check maar even op www.thelodgebonaire.com een heel leuke accommodatie waar ik me best heb vermaakt. Vooral met de warme douche, die ik hier op Aruba niet heb!! Héérlijk!
’s Middags heb ik Kralendijk verkent wat echt heel klein is met maar 1 winkelstraat. Lekker rondgelopen en gekeken. Ik heb o.a. het Fort Oranje, het Gezaghebberhuis, de Pasanggrahan en het Museo Bonairiano bekeken en gezeten op het Plaza Wilhelmina. Wat is het heerlijk rustig in ‘de stad’. ’s Avonds lekker uitgerust van mijn wandeling op mijn kamer.
Zaterdag werd ik wakker met regen en fikse bewolking. Aangezien ik maar een weekend had ben ik een wrangler Jeep gaan huren bij de airport. Ik ben hier mee een rondrit gaan maken door Noord–Bonaire met o.a. als hoogtepunt het Washington Slagbaai Nationaal Park. Wat een ontzettend mooi natuurpark met allemaal mooie Boka’s e.d. Zie www.washingtonparkbonaire.org/ als je zin hebt om een indruk te krijgen. Ik was nog maar amper in het park toen er rechts van mij Salina Matijs opdook. Een meer met flamingo’s en andere vogels. Super stoer! De 1e flamingo’s gespot! Boka kokolishi vond ik echt de mooiste boca omdat deze anders was dan de anderen. Door de halfronde kalksteenplateau’s in deze inham worden deze regelmatig door het zeewater overspoeld om daarna heel mooi weer leeg te stromen. Boka slagbaai was ook heel gaaf omdat het een heel mooie inham is met heel mooi helder blauw / groen water. De naam Slagbaai is een verbastering van ‘slachtbaai’. Hier werden vroeger geiten geslacht, gezouten en vervolgens naar Curaçao verscheept. Later werd hier vandaan ook zout verscheept. Langs de baai staan nog altijd het 19de eeuwse douanekantoor, zoutmagazijn (mangasina) en opzichterhuis. Ik heb een hele rondrit door het park gemaakt en ben nog veel meer moois tegen gekomen wat ik niet allemaal kan typen omdat er anders geen einde aan mijn blog komt…. Op de terugweg ben ik nog langs het plaatsje Rincón gereden, het oudste dorp van Bonaire. Hierna langs het Gotomeer. Dit is een schitterend gelegen zoutwatermeer wat is ontstaan door koraalvorming ontstane natuurlijke dam die dit water van de zee afsloot. Het Gotomeer is een belangrijke voedselplek voor de flamingo’s. Dit was de 2e plek waar ik flamingo’s zag. Verder kwam ik nog langs twee uitkijkpunten : Altamira Unjo, vanaf hier had ik een geweldig uitzicht over Rincón en omgeving en Seroe Largu, vanaf deze 123m hoge heuvel had je een schitterend uitzicht op Kralendijk en Klein Bonaire. Jammer dat het nog steeds bewolkt was en mijn foto’s niet zo mooi helder zijn hierdoor. Ik ben ook nog langs de masten van het zendstation van de Radio Nederland Wereldomroep gekomen en hier tegenover heb ik een kijkje genomen bij 1000 steps. Dit is een trap die je naar beneden kunt naar het strand waar één van de 60 gemarkeerde duikplekken zich bevind. Hierna ben ik helemaal kapot terug gereden naar The Lodge. Heerlijk gegeten en bijgekomen van mijn sightseeing day.

Zondagochtend werd ik om 7.45 uur wakker gebeld door Jeroen met de mededeling dat Daan Nederlands kampioen marathonschaatsen was geworden..Jemig..dat was nog eens wakker worden zeg.. Ongelooflijk, wat gaaf!! Dit is echt zo verdiend na alle problemen die zij heeft gehad! Nogmaals van harte gefeliciteerd zus met deze fantastische overwinning & titel!! Ik ben ontzettend trots op je!
Het was nog wat bewolkt op dat moment maar kort hierna begon de zon te schijnen! Deze dag kon niet meer kapot. Ik ben er wederom op uitgetrokken met mijn gele Jeep! Dit maal ben ik een rondrit door Zuid-Bonaire gaan maken. Ik ben bij het Lac geweest. Dit is een ca. 8km2 grote lagune aan de oostkant van het eiland en is beschermd natuurgebied. Het is heel ondiep water met allemaal mangroves aan de kust. Aan de noordkant van het Lac heb je Cai. Dit valt erg op door de bergen lege karkóschelpen. De karkó is een slakkensoort die op de bodem van deze ondiepe lagune leeft en eetbaar is. Vissers vangen de slakken en halen het dier uit zijn schelp door er een gaatje in te maken. De lege schelp wordt vervolgens op die stapels gegooid en in elke schelp zit dus een gaatje..Heb ik even gecontroleerd;-)Hierna moest je terugrijden via de zelfde onverharde weg, dit was best avontuurlijk moet ik zeggen!
Ik heb de kustweg verder zuidwaarts gevolgd waar ik de Willemstoren (vuurtoren)tegen kwam. Deze heeft de vorm van een Dorische zuil. Hierna zag ik aan mijn rechterzijde het Pekelmeer met een paar flamingo’s en aan de linkerzijde de beruchte historische slavenhutjes. In het begin waren dit eenvoudige lemen hutjes met daken van bladeren. Halverwege de 19e eeuw zijn deze vervangen door stenen slavenhuisjes. Ze dienden ooit als onderdak voor de slaven die in de zoutpannen te werk waren gesteld. Opmerkelijk is de stenen obelisk die bij elke groep slavenhutjes staat. Deze zijn in 1837 geplaatst als oriëntatiepunt voor de schepen die het zout kwamen halen. Verderop kwam ik uit bij Pink Beach. Dit is een langgerekt stand met een paar geplante palmbomen. Het strand is hier veel kleiner dan op Aruba en bezaait met stenen / koraal. Toch was dit echt een paradijselijke plek! Ik heb hier even gesnorkelt en gezond. Zo relaxed. Heel mooi de blauw/ groene zee! Het was de hele tijd onwijs rustig..geen kip bij de weg. Het was de hele tijd erg genieten van de serene rust om mij heen. Echt genieten! Tot slot reed ik langs de zoutpannen van Cargill Salt. Toch een maf gezicht ineens van die bulten zout aan de horizon.
Terug in Kralendijk aangekomen heb ik even geluncht en ben ik even naar het strand gegaan aldaar. Even gebeld met de kersverse kampioene! Om 18.30 uur was ik op de airport nadat ik mijn laatste warme douche had genomen! Hier heb ik mijn jeep ingeleverd en had ik mij ingecheckt voor de terugvlucht naar Aruba. Jammer genoeg bleek na verloop van tijd dat ik anderhalf uur vertraging had wegens airport problems op Aruba..Beetje jammer.. Ik vloog dus uiteindelijk om 21.45 uur terug naar Aruba waar ik om 22.30 uur aankwam. Gelukkig werd ik hier opgehaald door mijn roomie Janine. ‘Thuis’ even bij gekletst met de roomies over hoe zo’n geweldig weekend ik had gehad..ook al was het dan in mijn eentje!! Hierna studio sport gekeken op BVN en Daan haar race gezien. Echt geweldig mooi! Hierna heel snel..héél moe gaan slapen nadat ik nog de post had gekregen van Rita. Ik had maar liefst 4 Kaarten. En zelfs eentje met een zak kunstsneeuw, bedankt Erika!! Verder Fokko & Marijke, Matteke en ronald ook bedankt voor de leuke kaarten. Echt super leuk! Ook al zijn ze wat later…dat is hier heel normaal!
Mijn excuses voor het lange verhaal wederom..maar goed..ik heb het nog proberen kort te houden;-)
Miss U all!

Veel liefs Eyelien.

  • 08 Januari 2008 - 06:36

    Jenny:

    He Eyelien.
    Super weekend gehad dus!
    Stage gaat verder goed? Wanneer ben jij eigenlijk weer terug in NL? Volgende week vrijdag is mijn avontuur hier afgelopen en mag ik terug de kou in. Iiiiieeee!!!
    Jij nog veel succes met stage en natuurlijk heel veel plezier de laatste periode!

    Groetjes Jenny

  • 08 Januari 2008 - 19:18

    Kampie:

    hoezo excuses voor je lange verhaal. Mooi om te lezen hoor. Maar het kan niet tippen aan de overwinning van je zus natuurlijk. Ik houd het wel even kort want ik moet voor de 600e keer mijn neus snuiten vandaag. Ik moet ook maar even naar dat warme eiland, want die ziektekiemen hier ben ik wel zat. Bij mij op kantoor zijn er best veel afwezig door de griep. Kan je beter dat relaxte sfeertje bij jou hebben. Heb je alles voor je opdracht een beetje onder controle? Heb je het op tijd af of blijf je wat langer? Sucses ermee en we zien elkaar waarschijnlijk al vrij snel. Kun je ook weer lekker warm douchen. Moet er niet aan denken elke dag onder de koude plomp. brrrrrrrrrr
    tot later. dikke knuffel

  • 09 Januari 2008 - 08:51

    Chantal:

    Hey Eyelien!
    Hoe gaat het verder met afstuderen? Straks mag je lekker op stage, heb je al een plek? Ik ga met Kim Huizing afstuderen in Apeldoorn, op het adres waar ik nu ook stage loop.
    Ik zou graag even met je ruilen om in de zon te zitten, ben erg toe aan wat zonnestralen!
    Succes de met de laatste loodjes daar!!!

    X Chantal

  • 09 Januari 2008 - 22:15

    Erwin:

    Hey Eyelien,
    Een woord....
    WOW......
    Fantastische foto's van 'n geweldig weekendje uit....
    Echt top.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eyelien

Hoi! Ik ben Eyelien en dit is mijn reisverslagprofiel. Helaas na mijn afstudeertrip op Aruba geen verslagen meer bijgehouden... Ik ga mijn leven beteren ;-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 82561

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 22 September 2012

Rondreis IJsland 2012

20 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Cyprus 2012

02 Maart 2012 - 11 Maart 2012

Wintersport Bellwald 2012

02 Januari 2011 - 13 Januari 2011

Trainingskamp Lanzarote 2011

19 Februari 2010 - 28 Februari 2010

Trainen en etappekoers in Nieuw Zeeland 2010

16 Augustus 2008 - 24 Augustus 2008

OS Beijing 2008

27 September 2007 - 15 Februari 2008

Afstudeerstage op Aruba 2007/2008

17 Maart 2007 - 29 Maart 2007

Pakistan 2007

22 Februari 2004 - 02 Maart 2004

Wielerkoers in Sri Lanka 2004

Landen bezocht: