Van Den Ham via Hirtshals naar Torshavn! - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Van Den Ham via Hirtshals naar Torshavn! - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Van Den Ham via Hirtshals naar Torshavn!

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

03 September 2012 | Faroe eilanden, Tórshavn

Dag 1
Zaterdagochtend om 3.30u zijn Lisette en ik vertrokken met de auto uit Den Ham onderweg naar Hirtshals bovenin Denemarken. De reis gaat beginnen!!! de reis verliep voorspoedig op wat kleine dingetjes na, gelijk een wegafsluiting over de grens bij Nieuweschans zodat we eerst de andere kant op de snelweg moesten nemen, daarna de eerste afslag er weer af en er weer op, alsnog de goede richting op. Daarnaast nog een kleine file door een ongeval gehad en veel werken aan de weg in Duitsland ( baustelle land) maar verder liep het als een trein! Na een kleine 8 uurtjes stonden wij voor 12.00u in  Hirtshals. We zijn aangesloten in de incheck rij en toen kon het wachten beginnen...we waren natuurlijk lekker brakjes door de gebroken nacht. Dus wat gaap, zucht en kreun hier en daar...alles was in orde en toen we ingecheckt waren stonden we weer in de rij op het terrein waar je de boot op kunt. Rond 14.00u konden we de boot, de M/F Norrona van de Smyril Line op. Machtig hoor, wij in onze Scoda Octavia ( jaa Daan, nog maals erg bedankt voor het lenen van je auto) dat reuze schip in rijden....we moesten als het ware 1 verdieping omhoog rijden en konden hem daar parkeren in de rij op dek 4a. Je rijdt er zo op en parkeert dan ter plekke achter elkaar. Gelukkig stonden we op het vlakke en niet op de helling. Dit vonden Hammie en ik toch iets veiliger... Rugzakken gepakt en op zoek naar de couchettes waar onze slaapplaatsen zouden zijn deze reis. Dit was nog even een klus maar na wat afgeluisterd te hebben bij mede zoekende passagiers vonden we deze  voor ons gevoel 20 trappen naar beneden op dek 2. Heel fijn onderin het schip dus...Tsjaa als je goedkoop wilt slapen op zo'nboot moet je er wat voor over hebben ;-) In een heel knus 6 persoons stapelbed achtig kamertje bleken onze bedjes te staan in een gedeelte met nog flink wat andere kamertjes. Beetje schoolkampachtig met slaapzalen zeg maar. Even later bleken 3 Tsjechen (2 jongens &1 meid) onze roomies te zijn voor de komende 3 nachtjes..Gelukkig nog een bed over voor wat spullen te stallen want je kunt werkelijk je kont niet keren in zo'n ding! Je kunt ook echt niet met z'n allen tegelijk inde kamer staan want dat
past gewoonweg niet... gelukkig zijn het aardige Tsjechen dus dat gaat allemaal prima! Na het droppen van onze spullen zijn we omhoog gelopen ( hijgend & puffend) om op dek 8 het vertrek van de boot te kunnen zien op het open dek buiten in het zonnetje. Om 15.15u (15 min te laat...haha) vertrok de boot. Het waaide echt ontzettend hard maar de zon scheen heerlijk! Je voelt je dan een heel klein mensje op zo'n reuze boot hoor! Wauw wat indrukwekkend. Even wat rondgelopen en nog even lekker in het zonnetje in de luwte gezeten. Op een gegeven moment waaiden we bijna van de boot af en was de zon weg dus naar binnen gegaan. We zijn gaan zitten op dek 5 bij zitplekken waar je weliswaar tegen de regels in zelf wel wat kon eten en daar wat gelezen, route uitgestippeld op de kaart etc. Rond 22.45u zijn we naar beneden gewaggeld, het stormde nog flink en de boot bewoog flink heen en weer en hoe lager we kwamen per verdieping hoe erger het schommelde...ik begon me echt af te vragen waar ik aan begonnen was..Je beweegt echt zo heerlijk debiel door die bewegingen dus we hadden er wel lol van. Eenmaal in bed lag je ook lekker te schommelen maar omdat we erg moe waren van onze gebroken eerste nacht viel ik toch redelijk snel in slaap voor de eerste uurtjes.

Dag 2
Ik werd wakker van schreeuwende kids, die zijn met een hele groep ofzo en erg irritant aanwezig ergens tussen 7 en 8u. Wij hopen van  harte dat die lekker op de Faeroer eilanden blijven want we zijn dr al helemaal klaar mee! Ze zijn echt vervelend, hebben geen respect en manieren. We vragen ons ook hardop af wat dit voor groep kinderen is...na wat gedraai  en keer plus wat hazenslaapjes er op een gegeven moment maar uit gegaan en de douche geprobeerd. Die was nog best ok alleen je slingert ook van langs naar rechts tijdens het douchen..heerlijk voor je oriëntatie. Hierna na ons eigen ontbijt ( krentebollen) maar weer naar boven geklauterd ( het blijft echt een pokke eind) en es even een kijkje buiten genomen waar het nu nog veel harder waaide dan gisteren! Ik denk wel windkracht 10 ofzo..echt niet normaal...Je moest je echt vasthouden aan de reling en beheerst lopen want anders deed je heel vreemd. Na deze letterlijk en figuurlijke frisse neus maar weer lekker naar binnen en weer bij de zitplekken gezeten en wat gelezen. Rond 13.45u naar het restaurant ( ook dek 5) gegaan waar we een lunch konden eten. Dit was gewoon een warme Hollandse maaltijd met rodekool, aardappelen en vlees, vet grappig maar prima te eten. Toen hier blijven zitten en begonnen aan mijn dagboek omdat ik het graag wil bijhouden wat ik allemaal meemaak. Helaas is het wifi netwerk hier dik
prut en naar het schijnt ook nog eens niet geschikt voor Ipad's...dat heb ik dan weer!..Beetje jammer zeg maar...Verder hangen we fijn wat rond op de boot, lezen wat, staren wat naar buiten naar de zee die dus nu overal tot aan de horizon te zien is..kletsen en roddelen zo nu en dan wat. Heerlijk toch lekker mensen kijken, genoeg te zien hier hoor. De boot is in verhouding lekker rustig, je komt wel mensen tegen maar doordat het september is , is het toch laagseizoen en niet zo hectisch druk als in het hoogseizoen in juli & augustus. Daarom zijn we juist ook nu gegaan. We houden van rust ;-) in ieder geval niet van die achterlijke drukte! Er zijn ook weinig NL-ers aan boord want het is allemaal knäckebröd taal om ons heen, nog wat Duits en verder nog wat rare talen. We hebben bij de boot tussen de auto's 1 Nederlandse auto kunnen ontdekken...dus dat zegt genoeg. Wij vinden het prima hoor. We missen ze niet.
Volgens de planning komen we morgenochtend (maandag) om 05.00u aan in Torshavn op de Faeroer eilanden. We hebben dan 8 uur voordat de boot verder vertrekt naar IJsland ( om 14.00u) We willen wel even wat daar gaan zien van het eilandje Streymoy waar we aankomen. De Faeroer eilanden bestaan namelijk uit 18 (!) eilandjes..dus dat wordt hem niet helemaal . Nolsoy
ligt er rechts voor en dient als enorme buffer tegen de Oosterse stormen voor Torshavn, die kunnen we wel zien vanaf de boot / haven.  Ik verwacht Hestur en Koltur , links van Streymoy wel vanaf een afstandje te kunnen zien.
Ik zal nu eerst de klok een uur terug zetten, want ze hebben geen zomertijd op de Faeroer eilanden. Straks op IJsland gaat er zelfs nog een uur af. Wij leven dan 2 uur eerder als jullie daar.
Rond 16.30u ( Faeroer tijd) kwam er land inzicht, we zagen toen een klein uurtje de Shetland Islands van de UK aan de linkerkant opdoemen, langskomen  en voorbij gaan...Dit was het laatste (ei)land tot aan de Faeroer eilanden zelf.
We hebben geïnformeerd naar hoe het gaat morgenvroeg. Rond 04.00u wordt er een wake up call gedaan door de intercom voor de mensen die naar de Faeroer gaan. Wij kunnen ons nog even lekker omdraaien en later op de ochtend aan wal gaan in Thorshavn. We laten de auto dan staan en gaan wandelend even wat rondstruinen. Een goed plan volgens ons. Tevens wil ik een internetverbinding vinden zodat ik dit kan plaatsen.  Op dit moment hebben we het gevoel dat we in de kakiwals zitten, het gaat behoorlijk te keer buiten en normaal lopen lukt gewoon weg niet. Het schip rammelt / schudt zelfs regelmatig  als er een heel dikke golf tegen aan botst..beetje scary! Ik heb uit voorzorg net een reistabletje (primatour) genomen zodat ik straks beneden hopelijk lekker in slaap val en niet broerd wordt...ben benieuwd hoe het daar is...Gelukkig zijn we lekker moe dus slapen moet gaan lukken. Het was beneden echt heel erg, heel veel herrie en je werd van links naar rechts gerold in je bed..maar uiteindelijk wel in slaap gevallen.

Dag 3
Rond 04.00u werden we wakker door een stem van de intercom dat we binnen een uur zouden aankomen in Torshavn. We draaiden ons maar weer lekker om, om verder te slapen maar dat ging moeizaam aangezien het aanmeren en ankers uitgooien best veel herrie maakt onder in de boot... Maar goed..later opgestaan, lekkere douche gepakt en rond 10.30 u stonden we met de beide beentjes op de vaste wal.  Het waaide nog steeds heerlijk en dit keer met een lekkere miezer regen.. De temperatuur bleef steken op 11 graden..Helaas zag je hierdoor ook weinig in de verte, lekker mistig overal. We zijn wat rond gelopen door het stadje om even wat te kunnen wandelen en hierna hebben we een leuk café gevonden; Kafe Kaspar vlakbij de haven waar we een lekkere pot groene thee en een vers gemaakte brownie hebben gehad. Tevens hadden ze hier wifi, dus even lekker gesurft op het net en mijn verslag proberen te plaatsen hier.
Om 14.00 u vertekt de boot naar IJsland waar we dan morgenochtend om 10.00 u aankomen. Kunnen we weer lekker swingen en zwaaien op de boot...tot later, groetjes van Lisette en mij!

• 03 September 2012 - 16:17

Willemijn:

Dag Dames!

Leuk om jullie reis zo te lezen.!

Wat fijn dat het niet zo druk is op de boot, beetje jammer alleen van die kids.
    Maar wat een avontuur zeg! Ik vind het knap dat jullie je zo goed houden op de boot.

Nog een hele fijne reis!

Liefs Willemijn

• 04 September 2012 - 23:17

Daniëlle:

Haha, leuk om te lezen dat jullie je goed vermaken en die auto is natuurlijk errug handig hè?!
    Veel plezier nog.. X

• 06 September 2012 - 21:41

Fokko En Marijke Huizinga:

hallo eyelien en lisette

blijf vooral zo 'n leuk verslag maken en wij beleven dan jullie tocht alsof we erbij zijn.

fokko en marijke