Machtige mooie laatste dag, daag IJsland! - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu Machtige mooie laatste dag, daag IJsland! - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Eyelien Bekkering - WaarBenJij.nu

Machtige mooie laatste dag, daag IJsland!

Blijf op de hoogte en volg Eyelien

20 September 2012 | Faroe eilanden, Tórshavn

Dag 19 en een stuk dag 20
Ik werd wakker van de buren. We hadden sinds gisteravond laat Italianen in the house en die hoor je wel. Nee het was ook gewoon erg gehorig in dit guesthouse, hierdoor niet super geslapen in mijn laatste nachtje maar niks aan te doen, gewoon weer gaan met die banaan! Tijdens het ontbijt nog even gezellig met de 3 Italianen gekletst. Ze waren hier 9 dagen...dus lekker snel rond! Na het ontbijt voor de allerlaatste keer spulletjes bij elkaar geraapt en in de auto gedaan. We gingen richting het beboste Logurinn meer, dit zag er allemaal lekker groen uit, eens even wat anders na alle kale vulkanen en rotsblokken met of zonder een laag sneeuw! Aan het einde van het meer is een dam geplaatst en daar tegen over kon je de beklimming naar de twee na hoogste waterval van IJsland (118m hoogte) de Hengifoss maken. Je zag hem vanaf de parkeerplaats al zitten, het was een wandeling van 2,5km omhoog. Dit zou ons laatste tripje worden op IJsland. Het was droog, wel bewolkt en lekker fris maar prima omstandigheden voor een wandeling. Het was een mooie loop omhoog, we begonnen met een trap maar daarna moesten we gewoon door het land met wel of geen stenen, langs de kant van een vulkaan en vlak langs de rivier lopen. Een leuke gevarieerde trip en we kwamen hoger en hoger. Halverwege kwamen we een kleine waterval tegen; Litlifoss die had heel aparte gedraaide basaltzuilen, ook wel grappig. Na 1.15u ploeteren, het is best pittig hoor aldoor zo stijf omhoog lopen en het laatste stukje over rotsblokken heen klauteren, de rivier oversteken en weer terug, anders liepen we vast, stonden we echt pal voor de waterval. De Hengifoss valt in een smal lint van een rood-zwart gelaagde klif. Heel gaaf, echt een beauty! Zo blij dat we hier nog heen gelopen zijn. Natuurlijk helemaal te gekke foto's gemaakt. Toen we op een gegeven moment terug ging lopen ging de zon schijnen dus een regenboog!!  Dit was zo'n gaaf gezicht al die kleurtjes bij de waterval. Wauwww dit was echt een super mooie afsluiting. Het begon trouwens super hard te waaien vlak voordat we weer terug wilden. Je zag de waterval helemaal scheef gaan, ook wel weer een grappig effect. We hadden gelukkig ( schuin) voor de wind naar beneden maar af en toe was het best lastig om niet vooruit gewaaid te worden. We zijn bijna huppelend naar beneden gegaan (-:  Ik dacht dat het in NL hard kon waaien maar sinds ik hier op IJsland ben weet ik dat het nog veel harder kan! Het leuke was dat er wel mensen voor ons waren maar die al weer terug gingen toen wij er waren en wij er heerlijk met z'n 2 en waren! Erg relaxed!  Beneden even wat gedronken en geluncht en hierna zijn we teruggereden langs het meer waar we op een gegeven moment bij het Hallormsstadur kwamen. Dit is het grootste bos van IJsland, dat in de 20e eeuw voor recreatie en hout wordt gekweekt. We zijn gestopt bij het Bosbouwkantoor langs de weg waar je 40 boomsoorten en de hoogste boom van IJsland, een 22m hoge lariks kon zien. We hebben ontzettend veel grote en mooie bomen gezien dus die lariks hebben we even gemist of onbewust wel gezien zeg maar. Het rook hier zo lekker naar bomen hè, heerlijk. Er was daar ook een campingplaats, een heel mooi plekje hoor. We zijn nog even door het bos naar het meer gelopen waar het zonnetje nu ook op scheen. Zag er wel leuk uit en dan zie je van dichtbij ook hoe groot  het meer eigenlijk is. Na deze expeditie teruggereden naar Egilsstadir, hier nog klein beetje getankt, de tank was dit keer aardig leeg en ik wil niet helemaal leeg Denemarken in. Ook nog even geshopt. Toen zijn we de berg op richting Seydisfjordur gereden, hier lag bovenop flink sneeuw in de bergen en zelfs nog wat op de weg dus rustig aan gedaan. Zo grappig dat het zo snel kan veranderen door de hoogte wat je aantreft.  Rond  16.30u kwamen we daar aan en de Norrona er al braaf op ons te wachten ;-) Hij is er natuurlijk al sinds 05.00u vanochtend. We hebben nog even wat rond gereden hier maar het is een super klein dorpje natuurlijk. We wouden ergens een hapje eten om onze laatste IJslandse kronen op te maken maar dat was nog een hele klus. Alle 2 de restaurants waren dicht en een bistro was aan het verbouwen..hoezo off season!? Toen kwamen we dus uit bij een soort van snackbar bij de benzinepomp waar we maar kipnuggets en patat hebben gehad. We wouden toch even iets eten en we hebben hartstikke goed gegeten, misschien een overdosis vis, maar zit het de komende tijd ook goed met mijn omega 3 en 6 vetzuren. Hierna rond kwart voor 6 zijn we naar de boot gereden en omdat ze al begonnen waren met het inchecken hoefden we niet lang te wachten. We kregen onze kaartjes en binnen 10  minuten reden wij de boot op. Toen moest er geparkeerd worden wat dit keer even wat meer precisie vergde dan op de heenreis. Ik moest uitstappen en de auto moest gelijk gedraaid in de goede richting en dan heel dicht tegen de andere aan. Het gaat namelijk nog erg vol worden vanaf de Faröer eilanden. Dit was een mooi parkeerklusje maar Lisette deed het prima. Het was daarna nog wel een heel gepuzzel om de spullen uit de auto te krijgen aangezien we flink ingeparkeerd stonden en alleen via de achterkant erbij konden.  Uiteindelijk toen dit allemaal gelukt was gingen we op zoek naar onze couchette. Die hadden we redelijk snel gevonden alleen toen we daar de deur al binnen kwamen stonk het al naar bier en in onze couchette zaten alleen maar ongure kerels. Hier had ik echt geen zin in. Ik ben dus terug gegaan naar de receptie en gezegd dat ik doordat ik als man geboekt sta nu een gemixte couchette zit. Heenreis was dit prima met de Tjechen maar hier hadden we geen zin in. Toen zeiden ze dat het altijd gemixt was in de couchettes, heel raar maar goed. Waarschijnlijk geldt dat voor de gescheiden hutten van 4 personen voor mannen en vrouwen waar ik helemaal het bestaan niet van af wist...Erg jammer! Hebben ze mij niet verteld en dat we dan nog wel in een andere couchette konden, eentje verderop zag ik wel aan het nummer. We hebben de spullen dan ook maar boven laten staan en zijn eerst een kijkje gaan nemen. Dit was inderdaad in dezelfde gang als eerst en dan zou die couchette helemaal vol komen te zitten met nog steeds alleen maar kerels dus toen zei ik prima, ik slaap wel ergens boven. Hoef ik ook niet aldoor die ellendige trappen op en af en ik zit daar niet zo eng onder in die boot! Zo gezegd zo gedaan, we zijn in het café restaurant achter bij het raam gaan zitten waarvan de heenreis ook wel gezeten hebben. Bij vertrek hebben we nog even op het dek gekeken en IJsland uitgezwaaid.. Daag mooi IJsland we gaan je missen! Het miezerde ook een beetje dus wel toepasselijk...hierna binnen op ons plekke gaan zitten. We hebben hier op de bank geslapen. Het was zeker niet perfect maar dat is het beneden ook niet. Lekker vaak even wakker maar inmiddels zijn we al weer halverwege de donderdag. De boot komt rond 10 voor 3 aan op de Faröer eilanden en dan gaan wij even ons café van de heenreis opzoeken en daar even lekker groene thee drinken en op de zodat ik dit even kan posten. Ik heb dit verhaal vanochtend getypt en nog leuke gesprekken gehad met een man die we al eerder hadden gezien bij een waterval en een andere man die achter ons geparkeerd staat , een Duitser is, maar vloeiend meerdere talen spreekt waaronder Nederlands. Hij is op IJsland geweest om een boek erover te schrijven en schrijft vaak artikelen voor het tijdschrift Op Pad. Grappig dan weer wat je allemaal tegenkomt aan mensen. Zometeen eerst even onze spullen in de auto stoppen en dan gaan we even lekker de boot af, even weer fijn een stukje wandelen! Dat stilzitten is nu wel weer even klaar hier. De zon schijnt hier zelfs een beetje! Hoe lekker. Vanaf de boot even bij de vuurtoren gekeken, daar kon je even naar toe lopen, toen hebben we even wat geshopt hier nog, we hadden namelijk een shoppingmall ontdekt, erg leuk. We zitten nu bij Caspar en het regent hier ook al weer. Het schijnt hier maar 20 dagen in het jaar droog te zijn... Even lekker genieten van de wifi. Om 21.00u vertelt de boot naar Denemarken. Tussen 19.30 en 20.00 gaan we weer op de boot zijn. Morgen wordt een heel lange dag op de zee maar goed, de boot vaart wel door, wij moeten de tijd een beetje door. Ik kom eraan...ook weer zin om mijn lieve hondjes weer te knuffelen en heerlijk in mijn eigen bed te slapen!! Doeii liefs van mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eyelien

Hoi! Ik ben Eyelien en dit is mijn reisverslagprofiel. Helaas na mijn afstudeertrip op Aruba geen verslagen meer bijgehouden... Ik ga mijn leven beteren ;-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 843
Totaal aantal bezoekers 82557

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 22 September 2012

Rondreis IJsland 2012

20 Mei 2012 - 29 Mei 2012

Cyprus 2012

02 Maart 2012 - 11 Maart 2012

Wintersport Bellwald 2012

02 Januari 2011 - 13 Januari 2011

Trainingskamp Lanzarote 2011

19 Februari 2010 - 28 Februari 2010

Trainen en etappekoers in Nieuw Zeeland 2010

16 Augustus 2008 - 24 Augustus 2008

OS Beijing 2008

27 September 2007 - 15 Februari 2008

Afstudeerstage op Aruba 2007/2008

17 Maart 2007 - 29 Maart 2007

Pakistan 2007

22 Februari 2004 - 02 Maart 2004

Wielerkoers in Sri Lanka 2004

Landen bezocht: